CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2025 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Rob Wennink (DIRECT klantcontact): Goed klantcontact is de eerste schakel bij succesvolle ketensamenwerking Slimme samenwerking in de keten draait allang niet meer alleen om techniek of IT-koppelingen. Woningcorporaties die écht vooruit willen, moeten beginnen bij het fundament: eenduidige data, duidelijke processen en empathisch klantcontact. Dat zegt Algemeen Directeur Rob Wennink van DIRECT klantcontact. In gesprek met CorporatieGids Magazine legt hij uit hoe standaardisatie, AI en 24/7 dienstverlening bijdragen aan meer rust, vertrouwen en regie in het hele proces. Wat zijn in jullie ervaring de belangrijkste uitdagingen als het gaat om ketensamenwerking bij woningcorporaties? Digitalisering is een belangrijke uitdaging in de samenwerking binnen ketens. Je moet zorgen dat systemen goed met elkaar praten. Dat begint bij datamanagement en het gebruik van standaarden, zoals de Ketenstandaard Bouw en Techniek voor eenduidige en foutloze data-uitwisseling tussen partijen. Daarnaast blijven privacy en databeveiliging aandachtspunten en moet de bescherming van data en persoonsgegevens altijd op orde zijn. Hoe ziet een optimale ketensamenwerking tussen partners en woningcorporatie eruit? In mijn droom hebben alle ketenpartners realtime toegang tot dezelfde informatie. Op één platform, in één taal. Alleen dan krijg je volledige transparantie en snelheid in het proces. Maar technologie alleen is niet genoeg: het gaat om mensen. Als een huurder belt omdat de verwarming stuk is, wil die een persoon spreken die écht luistert en uitlegt wat er gebeurt. Empathisch contact blijft cruciaal. Wat zijn onderdelen waar woningcorporaties vaak nog stappen kunnen zetten om hun ketensamenwerking te verbeteren? Er zijn vier duidelijke aandachtsgebieden. Ten eerste: sneller besluiten durven nemen. Besluitvorming is vaak traag en dat werkt door de hele keten heen. Ten tweede: beter plannen. Als je ketenpartners niet tijdig betrekt, ontstaan er onnodige vertragingen. Ook op het gebied van communicatie valt er nog veel winst te boeken. We zien dat huurders lang niet altijd goed geïnformeerd worden. Terwijl proactieve communicatie de sleutel is tot vertrouwen. Tot slot is datakwaliteit een basisvoorwaarde. Zonder kloppende data kun je niet sturen, niet meten en niet verbeteren. Daarbij zijn goede processen geen doel op zich, maar een middel. Door systemen en processen op orde te hebben, houd je ruimte over om écht aandacht te geven aan de huurder. Zijn de drempels veelal technisch of organisatorisch? Altijd organisatorisch. Technisch kunnen we alles. Maar corporaties moeten dezelfde taal spreken als leveranciers en bewoners, interne processen aanpassen en zorgen dat iedereen hetzelfde doel nastreeft. Dáár zit het verschil. In hoeverre helpt standaardisatie om ketensamenwerking soepeler te laten verlopen? Dit is onmisbaar voor efficiënte samenwerking. Het maakt processen herhaalbaar, beheersbaar en schaalbaar. Zonder standaardisatie moet je voor elke partij andere werkwijzen hanteren. Dat kost tijd, energie en verhoogt de kans op fouten. Wij merken het verschil ook in de praktijk. Standaardisatie zorgt ervoor dat wij sneller kunnen automatiseren, data eenduidig kunnen verwerken en nieuwe medewerkers eenvoudiger kunnen opleiden. Dat betekent minder uitzoekwerk en meer tijd voor service. Ook het aanleveren of koppelen van informatiesystemen speelt hierin een sleutelrol. Als data in een standaardformat beschikbaar zijn, kunnen wij die informatie geautomatiseerd uitlezen - zelfs via chatbots. Dat versnelt het proces en verhoogt de kwaliteit van het klantcontact. Hoe helpt DIRECT klantcontact woningcorporaties te ontlasten? Wij zijn 24/7 bereikbaar voor huurders. Corporaties hoeven geen bereikbaarheidsdiensten meer in te richten of medewerkers stand-by te houden. Wij nemen die verantwoordelijkheid volledig over. Dat gaat verder dan alleen de telefoon opnemen. We verzorgen bewonerscommunicatie rondom geplande werk- zaamheden, bellen huurders na bij onderhoud of verduur- zaming en bieden ondersteuning via alle communicatie- kanalen – van e-mail tot chat en sociale media. Daarbij ge- bruiken we slimme technologie zoals chatbots en Copilot, die communiceren in elke taal. Zo wordt de corporatie niet alleen ontzorgd, maar wordt ook de relatie met huurders versterkt. Klantcontact is daarbij vaak de eerste schakel in dit proces; waarom is die eerste stap zo bepalend voor de rest van de keten? Dat eerste moment bepaalt het sentiment van de huurder en de toon van het hele vervolgproces. Je haalt emotie weg, schept vertrouwen en voorkomt onnodige frustratie. Daarnaast moet de boodschap honderd procent duidelijk zijn. Daarbij is verwachtingsmanagement essentieel. Als je weet dat een monteur pas over vier dagen komt, moet je dat helder en eerlijk communiceren. Liever een realistische verwachting dan onzekerheid of teleurstelling achteraf. Hoe zorg je ervoor dat processen efficiënt en schaalbaar zijn, maar tóch menselijk blijven? Hoe efficiënter je processen zijn, hoe meer tijd er overblijft voor het menselijke aspect. Efficiënt werken is een middel om je kwaliteit te verhogen. Het gaat erom dat je processen zo inricht dat ze voorspelbaar en betrouwbaar zijn. Daardoor kun je verwachtingen beter managen en problemen sneller oplossen. Je hoeft immers geen gesprek af te raffelen om efficiënt te zijn. Integendeel. Als je een huurder in één keer goed helpt, voorkom je terugbelverzoeken, herhaling en frustratie. Dat maakt het gesprek ook menselijk. Wat zouden jullie corporaties aanraden om nu direct mee aan de slag te gaan als het gaat om ketensamenwerking? Begin met je data. Breng je bezit in kaart en digitaliseer waar mogelijk. Maar vergeet vooral de huurder niet. Klanttevredenheid moet een cultuur zijn en daarin speelt 24/7 bereikbaarheid een sleutelrol: een huurder moet zich altijd gehoord en geholpen voelen, op elk moment van de dag. Dat vraagt om structuur, maar ook om betrokkenheid. Je kunt immers systemen digitaliseren, processen optimaliseren en standaarden invoeren, als je er niet bent als je huurder je nodig heeft, verlies je het vertrouwen. Foto: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=