CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2025 I 39 38 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column Agressie Agressie tegen medewerkers is een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt, zeker binnen organisaties met een publieke functie zoals woningcorporaties. Een aantal jaren geleden kreeg ik het verzoek om een brief te ondertekenen waarin een huurder de toegang tot al onze kantoren werd ontzegd. Deze huurder had schreeuwend aan de balie gestaan en met zijn vuist op de balie geslagen, wat onze receptiemedewerker behoorlijk had laten schrikken en angstig had gemaakt. Een uiterst serieuze situatie. Toch was ik benieuwd naar de aanleiding voor deze uitbarsting. Toen ik het verhaal erachter hoorde, kon ik me er echter iets bij voorstellen: wie zou in zo’n situatie niet woedend zijn geworden? Eerder die week hadden de huismeester en de sociaal beheerder een kinderwagen uit het portiek gehaald en opgeslagen, geheel volgens de afgesproken procedure. De huurders waren immers al meerdere keren gewaarschuwd dat er vanwege brandgevaar geen spullen in de portiek mochten staan. Bij de huurders was een briefje in de bus gedaan dat zij tegen betaling van 35 euro verwijderingskosten de wagen bij de huismeester konden ophalen. Diezelfde middag meldde mevrouw zich bij de huismeester, boos maar ook schuldbewust. Daar kreeg zij te horen dat de huismeester helaas geen contant geld mocht aannemen, en dat zij het bedrag ‘op kantoor’ moest voldoen. Onder protest vertrok mevrouw met haar peuter op de arm en nam de tram naar het kantoor om de kosten te betalen. Na drie kwartier kwam zij terug bij de huismeester, nog steeds met haar peuter op de arm en nu met het betaalbewijs. Bij de huismeester die net zijn ruimte afsloot kreeg zij te horen: “Het spreekuur is voorbij, morgen bent u de eerste.” Haar pleidooi dat zij de kinderwagen nodig had omdat ze haar andere kinderen van school moest halen, maakte geen verschil. Niet veel later kwam haar echtgenoot verhaal halen op kantoor… Wij krijgen steeds vaker te maken met agressie-incidenten. Om medewerkers te beschermen, nemen we voorzorgsmaatregelen. Bouwkundige aanpassingen en alarmsystemen voor fysieke veiligheid, maar ook mentale weerbaarheidstrainingen en nazorg voor medewerkers die met agressie te maken hebben gehad. Er zijn beleidsstukken en protocollen met oplopende sancties voor personen die zich agressief gedragen: van een formele waarschuwing tot in het uiterste geval huisuitzetting. Toch heb ik de betreffende brief, tot frustratie van de medewerker die zich in de steek gelaten voelde, niet getekend. Een excuus aan onze huurders vond ik in deze situatie meer op zijn plaats. In onze protocollen en beleidsstukken over agressie zou altijd de vraag centraal moeten staan of ons handelen voor een buitenstaander begrijpelijk en navolgbaar is. Ook moeten we bij incidenten kritisch blijven kijken of onze manier van afhandelen recht doet aan hoe wij zelf graag behandeld willen worden. Monique Brewster is directeur-bestuurder Woonforte
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=