CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2025 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen in de ERP-markt? Als je naar de markt kijkt, zie je een transitie naar het leveren van complete oplossingen. Onze oplossing heet GRIP. De wijze waarop deze wordt aangeboden, verschilt sterk. Wij zijn natuur- lijk blij dat we vijf jaar geleden op het juiste moment zijn gestart en inmiddels door de sector zijn verwelkomd als leverancier. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jullie marktpositie? Met GRIP zijn we sterk groeiende. Onze marktpositie groeit inmiddels naar meer dan dubbele cijfers met corporaties die al live zijn of in de loop van 2026 live gaan. Welke kansen zien jullie en hoe spelen jullie daarop in voor woningcorporaties? GRIP is gebaseerd op CRM en ERP. Dat betekent dat wij de (klant)processen logischer positioneren en volledig door het CRM laten afhandelen. Een concreet voorbeeld betreft het proces van reparatieonderhoud. Dat proces wordt volledig door het CRM afgehandeld, wat zorgt voor betere track-and- trace voor huurders. Ook is de toepassing van AI op de klant- contactkanalen in het CRM een fantastische meerwaarde. Deze innovatie aan de voorkant van het proces maakt bijvoorbeeld videobellen met beeldherkenning voor de intake van reparatieonderhoud of automatische afhandeling van telefoongesprekken met geïntegreerde telefoniecentrale mogelijk. Kortom: de beweging van ERP naar CRM en ERP zorgt ervoor dat modules, vanuit de public cloud, volledig standaard kunnen worden toegepast. Uiteraard zorgt DataBalk dat de corporatieprocessen daarin aanwezig zijn. Beïnvloeden mondiale en politieke ontwikkelingen de keuzes die woningcorporaties ten aanzien van automatisering maken? De afhankelijkheid van Amerikaanse big tech is natuurlijk een gespreksonderwerp. Wij zijn blij dat wij onze verhuuradmini- stratie niet diep hebben geïntegreerd in een financieel pakket, maar als zelfstandige SaaS aanbieden, waardoor je bewegings- vrijheid behoudt. Het logischer toepassen van een architectuur levert dus ook op dit onderwerp een voordeel op. Woningcorporaties doen al meer dan honderd jaar hetzelfde. Zien jullie concrete verbeterkansen? In afgelopen 25 jaar is er veel veranderd in de volkshuisvesting, maar er valt nog een wereld te winnen in procesautomatisering. Softwareleveranciers hebben de verantwoordelijkheid om corporaties hierbij te helpen. Ook zullen vernieuwingen zoals woningdelen – vanuit de kernprocessen – bijdragen aan een betere volkshuisvesting. Hoe ziet de ERP-markt er volgens jullie over vijf jaar uit? Wij voorzien dat meer corporaties, net als wij, CRM-gebaseerd gaan werken. Dat zorgt voor betere (klant)processen en vereenvoudiging van het IT-landschap. Daarmee staan de werkprocessen centraal, is de data op orde en de huurder tevreden. Ons systeem wordt overzichtelijker, completer en kostenefficiënter. CorporatieGids Magazine vroeg ERP-leveranciers naar hun visie op ERP. Welke ontwikkelingen zien en omarmen ze? Hoe anticiperen ze op mondiale en politieke veranderingen? Hermen Joostens, manager Verkoop DataBalk, ziet een transitie naar het leveren van complete oplossingen. “Daarmee zijn we sterk groeiend.” DataBalk: Corporaties gaan steeds meer CRM-gebaseerd werken Foto: Eigen foto
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=