CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2025 I 63 62 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column Sociaal dóór digitaal – drie veranderstappen De corporatiesector deelt graag zaken in primair proces versus bedrijfsvoering. Aan de ene kant de maatschappelijke missie: betaalbaar wonen, vitale leefbare buurten, verbondenheid tussen mensen. Aan de andere kant de digitale transformatie: data, systemen, technologie. Te vaak zien we dit als tegenstellingen: digitaal is een technisch tafereel, sociaal gaat over mensen en hun leefwereld. Het is niet digitaal óf sociaal, het is sociaal dóór digitaal! Waarom? Omdat de buitenwereld sneller verandert dan ooit. Huurders zijn digitaal vaardiger, wensen anders dan tien jaar geleden, willen direct(er) geïnformeerd worden en willen zelf regie over hun woonomgeving – van onderhoud tot duur- zaamheid. Tegelijkertijd staan corporaties voor zware maatschappelijke opgaven: verduurzaming, renovatie, leefbaarheid, vergrijzing, betaalbaarheid. Data en digita- lisering zijn randvoorwaarden geworden om die opgaven effectief en efficiënt te realiseren. Met digitalisering kunnen we de juiste interventies sneller inzetten, middelen slimmer toewijzen, en bewoners betrekken op nieuwe manieren. Stel je voor: via slimme data zie je in één oogopslag welke woningen in welke wijk kwetsbaar zijn voor energietransitie, waarin bewoners voorop willen en welke leefbaarheidsknelpunten er zijn. Daarmee wordt niet de techniek het vertrekpunt, maar de maat- schappelijke noodzaak. Technologie maakt het ook mogelijk om bewonersparticipatie laagdrempelig te organiseren, om samen met inwoners data te verzamelen over woonbeleving, om systemen in te richten die transparant zijn, helder communiceren wat er gebeurt met hun huis, buurt en collectief. Bewoners zijn zo onderdeel van de digitale keten, krijgen zicht op wat er gebeurt én voelen zich gehoord. Als sector zijn drie stappen van belang: 1. Van ICT naar strategie – Digitalisering hoort op de bestuurstafel. Niet als ICT-project, maar als onderdeel van de strategie voor maatschappelijk rendement. Met visie zorg je ervoor dat digitalisering meer resultaat gaat opleveren. Als je als bestuurder digitalisering niet snapt, dan kan je een woningcorporatie – en veel andere soorten organisaties – eigenlijk niet meer besturen. 2. Van data naar daadkracht – Het bruikbaar maken van data. Bewonersfeedback, vastgoeddata, prestatiedata, wijkindicatoren. Deze gegevens zijn geen doel op zich, maar middelen om gedrag, interventies en investeringen te sturen. Als je de data niet op orde hebt, dan mag je niet eens over AI praten. Data heeft een eigenaar en dat is niet ICT. Bij Vidomes zijn de proceseigenaren bijvoorbeeld de dataeigenaren. 3. Van systeem naar samenhang – Eén app of één portal helpt niet als die geen verbinding maakt met bewoners, processen, partners en resultaten. Digitale systemen moeten sociale binding versterken, niet isoleren. Investeer vooral tijd en deskundigheid om de bestaande mogelijkheden uit je apps en systemen volop te verbinden en benutten. Bestuurders, managementteams en andere collega’s, ga hiermee aan de slag met elkaar! Vraag niet welke technologie voeren we in, maar welke mensen én welke maatschappelijke opgave dient deze digitalisering? Welke winst levert het op voor de huurder? Voor de wijk? De corporatiesector is sterk in sociaal werk; de toekomst vraagt: “werk sociaal dóór digitaal!” Zal ik deze aanleveren voor de OMDENKEN kalender? Jacco Maan is directeur-bestuurder bij Vidomes
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=