CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2025 I 9 8 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE “Een ander voorbeeld is dat we woningen gaan bouwen in Zevenaar. Dat is voor ons een nieuwe gemeente, maar wel in ons werkgebied. Baston Wonen kiest ervoor om te investeren in de verduurzaming van hun woningen en kan de nieuw- bouwopgave niet alleen realiseren en heeft Vivare gevraagd om te helpen. Wij springen in dat gat. Dat zijn voor mij goede voorbeelden van hoe samen ondernemen verder gaat dan samenwerken alleen.” Menselijke maat In een tijd waarin steeds meer digitaliseert, blijft de menselijke maat cruciaal voor woningcorporaties. “Daar zit wat mij betreft geen tegenstelling in,” legt Frank uit. “We hebben het woord ‘dichtbij’ op al onze bedrijfsauto’s staan en met een groot gebied waarin we opereren – met een omtrek van zo’n tachtig kilometer – is dat een gedurfde uitspraak. Dat betekent wellicht dat je niet een kantoor in ieder dorp neerzet, maar wel dat je zichtbaar bent in de wijk, bijvoorbeeld met inloopspreekuren. Bovendien, als wij onze processen automatiseren, houden we meer tijd over voor de mens. AI kan daarbij helpen om extra menselijk te zijn. Niet door het contact over te nemen, maar door verder te automatiseren en zo meer tijd over te houden voor de huurder en maatwerk te kunnen bieden.” Ambities Wanneer Alfred gevraagd wordt naar de doelen van Vivare voor de komende jaren, sluit hij af: “Het liefst wil je realiseren dat iedere huurder fijn woont en iedere woningzoekende een thuis heeft gevonden. Die ambitie is goed, maar in de praktijk zien we dat het realiseren van onze plannen vaak achterblijft bij wat we samen met partners hebben afgesproken. In prestatieafspraken staan veel ambities, maar de echte uitdaging ligt in de uitvoering: hoe zorgen we dat wat we bedenken ook écht tot resultaat leidt? Daarom zetten we de komende jaren in op wat wij ‘DVDV’ noemen: durven, verbinden, doen en versnellen. Dat betekent duidelijke afspraken maken, instrumenten en data beter benutten én samen met gemeenten, corporaties en maatschappelijke partners werken aan concrete resultaten. Als we er met elkaar in slagen om onze gezamen- lijke ambities om te zetten in honderd procent realisatie – meer woningen, buurten waar het prettig wonen is en huurders die zich thuis voelen – dan mogen we met recht trots zijn op wat we samen in onze regio hebben bereikt.” Foto’s: Theo Scholten Baston Wonen kiest ervoor om te investeren in de verduurzaming van hun woningen en heeft Vivare gevraagd om te helpen. Wij springen in dat gat.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=