André van Gasteren (Itris/NCCW): Een open innovatiecentrum om duurzame en efficiënte oplossingen voor de sector te ontwikkelen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Binnen de corporatiesector wordt er veel gemoderniseerd en te weinig geïnnoveerd. Corporaties en haar huurders lopen hierdoor belangrijke kansen mis voor een betere dienstverlening, lagere kosten of realisatie van maatschappelijke doelstellingen. Itris en NCCW komen daarom met Outabox: een open innovatiecentrum voor én met de sector. Waarom is dit innovatiecentrum zo hard nodig en wat wordt de winst voor de sector? CorporatieGids Magazine sprak erover met Manager Innovatie André van Gasteren.

Itris en NCCW hebben afgelopen jaar gekozen voor één leiderschapsteam om innovatie te versnellen. Waarom leggen jullie de focus zo op innovatie?
Woningcorporaties staan voor grote maatschappelijke uitdagingen zoals het woningtekort, verduurzamen van het woningbestand, betaalbaarheid voor huurders en verbeteren van de leefbaarheid in wijken. In onze overtuiging zal innovatie een cruciale rol spelen bij het ontwikkelen van efficiënte en duurzame oplossingen voor deze urgente problemen. Om die reden hebben Itris en NCCW besloten hun krachten te bundelen en Outabox te lanceren; een nieuw open innovatie ecosysteem waarmee we de vernieuwing binnen de sector willen versnellen.

Welke innovatiemogelijkheden zie jij zoal voor de sector?
Ik zie een breed scala aan innovatiemogelijkheden voor de corporatiesector ondersteund door nieuwe technologieën en de beschikbare data bij woningcorporaties. Middels AI en Machine Learning kunnen we bijvoorbeeld standaard processtappen deels door slimme systemen autonoom laten uitvoeren. Corporatiemedewerkers krijgen hierdoor meer tijd om zich te richten op hun sociaal maatschappelijke werkzaamheden. Met Smart Building technologieën (IoT) kun je niet alleen het wooncomfort verhogen en energieverbruik verminderen, maar ook preventief onderhoud mogelijk maken. Door het ontwikkelen van Digital Twins kan je IoT-data, maar ook vele andere bronnen van informatie, visueel in 3D inzichtelijk maken. Dit geeft bijvoorbeeld eindgebruikers en onderhoudspartijen een veel completer beeld van een object of de woonbeleving van een huurder. Daarnaast denk ik dat selfserviceplatformen huurders het gevoel kunnen geven meer in control te zijn terwijl ze daarmee tegelijkertijd de corporatiemedewerkers ontlasten.

Je stelt dat er in de sector momenteel vooral sprake is van modernisatie in plaats van échte innovatie, waarom?
Bij modernisatie ligt de focus op het updaten en toekomstbestendig maken van bestaande systemen zodat deze weer voldoen aan huidige standaarden van technologie, compatibiliteit en gebruikersvriendelijkheid. In tegenstelling tot innovatie zijn de risico’s bij modernisatie relatief klein en is vooraf goed in te schatten welke inspanningen tot een gewenst eindresultaat gaan leiden. Bij innovatie ga je ongebaande paden verkennen en experimenteer je met nieuwe technologieën in de verwachting dat je nieuwe, baanbrekende oplossingen kunt ontwikkelen met een unieke klantwaarde. Het afbreukrisico is groter en je zal wellicht met een tiental oplossingen moeten experimenteren voordat je één of twee waardevolle oplossingen met impact in de markt kunt gaan zetten. Een strak en helder innovatieproces is hierbij cruciaal om kosten en doorlooptijd goed te bewaken.

Wat is het gevolg als softwareleveranciers teveel moderniseren en niet innoveren?
Modernisatie is uitermate belangrijk maar een gebrek aan échte innovatie kan ertoe leiden dat woningcorporaties kansen missen om hun dienstverlening te verbeteren, hun operationele kosten te verlagen en aan hun maatschappelijke doelstellingen te voldoen. Voor huurders kan het betekenen dat de dienstverlening niet aansluit bij de hedendaagse behoeften zoals meer gepersonaliseerde, proactieve diensten en flexibiliteit in communicatiekanalen.

Je hebt zelf ervaring in verschillende andere sectoren – zoals bij Google en de banksector; wat zou de corporatiesector van deze branches kunnen leren?
Bij Google worden alle medewerkers gestimuleerd om met nieuwe ideeën te komen en aan nieuwe innovaties te werken. Ook woningcorporaties zouden meer tijd en middelen kunnen inzetten voor experimenten en innovatieprojecten. De banksector heeft een enorme digitale transformatie ondergaan en deze digital-first strategie zou ook corporaties kunnen helpen om de dienstverlening naar huurders efficiënter te maken. Daarnaast gebruiken zowel Google als de banksector een open innovatiemodel waarbij ze samenwerken met onder andere klanten, startups, IT-partners en academici.

Kun je wat meer vertellen over jullie open innovatiecentrum?
Binnen het Outabox innovatiecentrum gaan we samen met corporaties, adviseurs, startups, IT-partners, Aedes, Universiteiten en Hogescholen vaststellen wat de meest urgente problemen zijn om te adresseren. Ook corporaties die geen klant zijn bij Itris of NCCW zijn van harte welkom om hierbij aan te sluiten. Middels co-creatie gaan we experimenteren met potentiële oplossingen waarbij gevalideerde prototypes verder doorontwikkeld gaan worden tot productierijpe oplossingen.

Hoe kunnen corporaties profiteren of meewerken aan de ideeën binnen het innovatiecentrum?
Door actief deel te nemen aan het innovatieproces van Outabox kunnen corporaties direct invloed uitoefenen op de ontwikkeling van nieuwe oplossingen zodat deze meer zijn afgestemd op hun behoeften en die van hun huurders. Daarbij kunnen ze ook gebruikmaken van elkaars expertise en innovatiekracht. Bij ieder Outabox initiatief zal bekeken worden wat de optimale participatie van de verschillende partijen in de ontwikkeling zal zijn.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Theo Scholten