Anke van de Ven (Volksbelang): Nieuwe IT-infrastructuur helpt ons om bewonersgedreven te zijn

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporatie Volksbelang uit Helmond wil voor haar bewoners ‘altijd in de buurt’ zijn. Wat houdt dat in, wat vraagt het van de organisatie en wat levert het de bewoners uiteindelijk op? CorporatieGids Magazine sprak erover met woonconsulent Anke van de Ven: “Het doel is om onze bewoners het wonen zo makkelijk mogelijk te maken.”

Met een kleine 3.000 vhe is Volksbelang actief in de regio Helmond. Op de vraag wat voor de Brabanders de belangrijkste uitdagingen zijn anno 2022, begint Anke: “Op dit moment leert onze organisatie op een andere manier te werken. We hebben onlangs onze nieuwe visie – Altijd in de buurt – aangekondigd. Tegelijkertijd hebben we gekozen voor een nieuw IT-systeem om ons bij het realiseren van die visie te ondersteunen. Dit vergt een andere werkwijze, bijvoorbeeld als het gaat om het registeren van gegevens en papierloos werken.”

Gemakkelijk benaderen
Met de nieuwe visie wil Volksbelang het haar bewoners zo makkelijk mogelijk maken, licht Anke de verandering toe: “Daarom starten we aankomende zomer ook met de implementatie van een bewonersportaal. Hiermee kunnen bewoners zelf afspraken inplannen met opzichters en eigen gegevens inzien en aanpassen. De tijd die wij overhouden doordat we minder telefoon krijgen, zetten we weer in om nóg meer in de wijken aanwezig te zijn zodat bewoners ons heel gemakkelijk kunnen benaderen.”

Bewoners voorop
Het centraal zetten van bewoners heeft de afgelopen twee jaar door de coronapandemie wel onder druk gestaan, beaamt Anke: “We hebben natuurlijk geprobeerd onze dienstverlening zoveel mogelijk op pijl te houden, ons houdend aan de geldende maatregelen. De bewoners staan daarbij centraal en systemen zijn niet leidend. In de praktijk houdt dit in dat persoonlijk contact voorop staat. Als persoonlijk contact niet mogelijk is, proberen we via bijvoorbeeld Microsoft Teams of beeldbellen toch op een persoonlijke manier bewoners te woord te staan.”

Nieuwe IT-strategie
“Om die manier van werken te ondersteunen – waarin de bewoner centraal staat én persoonlijk bediend wordt – is een integraal ERP-systeem onontbeerlijk,” vertelt Anke. “We hebben daarom eind vorig jaar de keuze gemaakt voor ViewPoint van Itris. Onze visie is om zoveel mogelijk informatie in dit primaire systeem op te slaan. Zo kunnen collega’s overal waar ze zijn gemakkelijk gegevens ophalen die nodig zijn om te kunnen werken. Daarbij ontkom je er niet aan om soms gebruik te moeten maken van een expertsysteem, maar onze voorkeur is om zoveel mogelijk af te vangen binnen ViewPoint.”

Bewonersgedreven
Deze ICT-visie helpt Volksbelang bewonersgedreven te zijn, legt Anke uit: “Omdat alle informatie in één systeem beschikbaar is, werken we effectiever en efficiënter. De data waarmee we werken zijn kwalitatief beter waardoor we tijd en geld overhouden. Dit kunnen we vervolgens weer aanwenden ten gunste van onze bewoners.”

Nieuwe manier van werken
Het implementeren van de nieuwe manier van werken werd lastiger gemaakt door het thuiswerken en de lockdowns tijdens de coronapandemie. “Gelukkig hebben we de meeste afspraken voor het inrichten van het systeem en de opleidingen op locatie kunnen doen, maar de nazorg was digitaal,” blikt Anke terug. “Aan het begin ging dat moeizaam omdat instellingen en sommige autorisaties nog goed afgestemd moesten worden. En ondanks een opleiding zijn collega’s toch zoekende. We hebben na elke vraag zo snel mogelijk geprobeerd te schakelen, maar soms duurt een antwoord dan toch net iets langer dan gehoopt. Itris was overigens digitaal beschikbaar en heeft ons hierbij goed ondersteund.”

Collega’s uitwisselen
Naast samenwerken met de leverancier doet Volksbelang dat ook met verschillende collega-corporaties uit de regio. Op de vraag hoe die samenwerking eruitziet, vertelt Anke: “Wat we bijvoorbeeld doen is het uitwisselen van collega’s voor verschillende projecten. Voor de implementatie van het nieuwe ERP-systeem is een collega van Bergopwaarts nauw betrokken geweest. Die medewerker heeft ons in bijna alles begeleid omdat zij ons al voor waren gegaan, en zal ons in de komende nazorgfase ook blijven bijstaan. Zo hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar maak je het voor iedereen makkelijker.”

Persoonlijk én in de wijk
Om ook de komende jaren ‘Altijd in de buurt’ te blijven, zal Volksbelang zich blijven focussen op plaatsonafhankelijk werken, sluit Anke af: “We moeten mobiel zijn en daarvoor moeten de systemen ons faciliteren op elke gewenste plek; aan de keukentafel bij een bewoner, in de bouwkeet, op zolder thuis of op kantoor. Ook de samenwerking met de aannemers zal nog meer gedigitaliseerd worden zodat we te allen tijde met de juiste informatie onze bewoners goed en snel kunnen helpen. Op die manier willen we blijven inzetten op zoveel mogelijk in de wijk aanwezig zijn en persoonlijk contact met onze bewoners.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Ria van der Ploeg