Berry van der Klooster en Bas Brouwer (CycloMedia): Gebruik beeldmateriaal om op een andere manier naar de omgeving te kijken

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties hebben de afgelopen jaren grote stappen gemaakt rondom het actualiseren van vastgoeddata. Maar waar de cijfers steeds vaker geüpdatet op de goede plek staan, ontbreken vaak letterlijk échte beelden van de voorraad. Wat is het belang van beeldmateriaal en data van de openbare ruimte voor woningcorporaties? CorporatieGids.nl sprak daarover met Business Development Director Berry van der Klooster (foto links) en Accountmanager Bas Brouwer (foto rechts) van CycloMedia.

CycloMedia brengt de openbare ruimte in beeld met hoogwaardige 360 graden straatfoto’s en luchtfoto’s met GIS-nauwkeurigheid. Het gebruik ervan is volgens Berry essentieel voor woningcorporaties om beter zicht krijgen op het vastgoed wat ze beheren. “Dit is zowel intern als extern relevant. Intern om bepaalde processen – zoals het onderhoudsproces – te optimaliseren. Achter het bureau kan bijvoorbeeld online worden gemeten hoe groot een gevel is zodat de kosten voor schilderwerk beter kunnen worden voorspeld. Extern kan het beeldmateriaal helpen om het contact met huurders makkelijker te maken; bij vragen over de omgeving kun je deze beeldinformatie gebruiken om snel meer zicht te krijgen op de situatie van de bewoner.”

Leegstand minimaliseren
Niet alleen het onderhoudsproces of de communicatie met huurders heeft baat bij ‘beeldende’ data, vertelt Bas: “Denk ook bijvoorbeeld aan het mutatie- of verkoopproces. In de praktijk zien wij dat veel woningcorporaties niet over actuele foto’s van hun bezit beschikken. Door gebruik te maken van actueel beeldmateriaal, kan op het moment dat iemand de huur opzegt de woning sneller opnieuw worden aangeboden, en zo leegstaand geminimaliseerd worden.”

“Ook de klachtafhandeling van bewoners kan hiermee sneller gaan. Een geschil over bijvoorbeeld een schutting die wellicht op de verkeerde plek staat, kun je met beeldmateriaal en het Kadaster sneller beslechten.”

Gemeenten
Waar woningcorporaties nog maar mondjesmaat gebruikmaken van dit soort informatie, wordt in andere sectoren al volop beeldmateriaal en data uit de openbare ruimte gebruikt, vertelt Berry. “Bijvoorbeeld door gemeenten. Ongeveer 98 procent maakt gebruik van dit soort informatie. De mindset dat je niet altijd naar buiten hoeft om je bezit te inspecteren, heeft nog wat terrein te winnen in de corporatiesector.”

Volledig, nauwkeurig en actueel
Voor het gebruik van beeldmateriaal en openbare data biedt CycloMedia Street Smart voor woningcorporaties. Bas: “De data die wij hiermee leveren, gaat verder dan bijvoorbeeld Google Streetview. Ieder jaar rijden wij minstens één keer door heel Nederland om 360 graden foto’s te maken van alle openbare wegen, zowel in de grote steden als daarbuiten. Het beeldmateriaal is actueler van hogere kwaliteit en vollediger, en daarmee beter bruikbaar voor professionele processen.”

“Omdat wij ieder jaar opnames verrichten, kun je ook vergelijken maken met afgelopen jaren,” gaat Bas verder. “Bijvoorbeeld hoe het schilderwerk zich jaar na jaar ontwikkelt. Ons motto is dan ook: volledig, nauwkeurig en actueel.”

Digital twin
Een nieuwe toevoeging aan Street Smart is het gebruik van 3D LiDAR puntenwolken . Berry: “Met deze technologie maken we vanuit één punt een 360 graden laserscan die ook in 3D kan worden weergegeven. Hiermee haal je nog meer informatie uit Street Smart, omdat je de 3D-informatie vervolgens kunt omzetten naar een ‘digital twin’ van de buitenruimte. Deze informatie kan een corporatie gebruiken bij andere processen, zoals het berekenen van het volume van een gebouw of het berekenen van de helling van een dak bij het plaatsen van zonnepanelen.”

Slimme processen
Door de 2D en 3D informatie te combineren met artificial intelligence en machine learning, creëert CycloMedia slimme processen voor woningcorporaties. Berry: “Wanneer je een computer genoeg informatie voedt over bijvoorbeeld deuren, brievenbussen, dakpannen en kozijnen, kun je hem leren patronen te herkennen. Op dit moment zijn we bij enkele corporaties met een ‘proof of concept’ bezig waarbij door gebruik te maken van AI, wordt bepaald op basis van het beeldmateriaal of er schilderwerk ingepland moet worden of wanneer de afvoer gereinigd moet worden. Maar AI wordt ook ingezet voor andere informatie, zoals het bestuderen van de stamdikte of kroonhoogte van bomen naast huizen en om te kijken wat voor impact dat heeft door bijvoorbeeld schaduwval of overlast van takken.”

Andere manier van kijken
Kijkend naar de komende jaren voorziet het duo dat beeldmateriaal en data uit de openbare ruimte steeds belangrijker zullen worden. “Corporaties staan voor enorme opgaven,” vertelt Bas. “Denk aan de energietransitie of het hoognodig moeten bijbouwen van nieuwe woningen. Thema’s die om een andere manier van kijken naar de omgeving vragen. De informatiebehoefte die daarbij hoort, kan door dit soort technieken worden ondervangen. Door gebruik te maken van beeldmateriaal en data uit de openbare ruimte, maak je als organisatie de eerste belangrijke stap naar je ‘digital twin’ en de volgende stap naar de besluitvorming van de toekomst.”

Bron: CorporatieMedia | Foto: CycloMedia