Continu verbeteren en digitale innovatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Onder invloed van meer mogelijkheden voor digitalisering zien we dat bij corporaties het accent is verschoven van beheren en ‘zorgen dat het blijft werken’ naar (continue) verbetering met de focus op digitalisering van dienstverlening en (keten)processen, de basis informatievoorziening (op orde, gestandaardiseerd en beveiligd) en medewerkers die de kennis en vaardigheden hebben om goed hun werk te kunnen doen. Daar is ook innoveren bijgekomen.

Onze visie is dat corporaties, al dan niet gedwongen door externe (digitale) ontwikkelingen, zich meer moeten gaan richten op cont inu verbeteren én innoveren. Dit om flexibel in te kunnen spelen op de omgevingsdynamiek. Continu verbeteren borduurt voort op het bestaande en is er op gericht om incrementeel te verbeteren: 'making things better'. Bij innoveren gaat het om nieuwe ideeën al dan niet gebaseerd op het toepassen van nieuwe technologie. Dat kan zowel incrementeel als radicaal zijn. Voorbeelden zijn corporaties die met Data Analytics en Big Data aan de gang zijn of de mogelijkheden van Internet of Things toepassen. Corporaties moeten bewust hun tijd verdelen tussen beheren, continu verbeteren en innoveren. Helaas kost het beheren vaak al zoveel tijd dat dit ook als excuus wor dt gebruikt om niet te hoeven/kunnen verbeter en en dat geldt zeker voor innoveren. Dit moet worden doorbroken: er moet ruimte gemaakt wor den om te kunnen innoveren.

Veel technologische innovatie vindt niet zijn oorsprong binnen de corporatiesector zelf. Dat is op zich mooi, maar de technologische mogelijkheden moeten wel vertaald worden naar daadwerkelijke toepassingen voor corporaties. Gelukkig zijn er innovators binnen de sector: veelal de grote corporaties. Het is echter een verkeerd beeld om te veronderstellen dat hiermee innovatie voor de sector is 'ger egeld'. We moeten blijven schaven aan de toepasbaarheid voor corporaties, omdat technologische ontwikkelingen ook doorgaan. Het is dus belangrijk dat corporat ies kennis delen over hoe zij nieuwe technologie toepassen zodat andere corporaties op basis van deze kennis niet alleen kunnen kopiëren, maar ook kunnen verbeteren. Het mooie is dat innovatie vaak weer leidt tot nieuwe innovatie: een vliegwiel effect.

Via het door HC&H geïntroduceerde Innovatielab voor corporaties leveren wij ook een bijdrage aan innovatieversnelling binnen de sector. Innovatielab brengt corporaties die willen experimenteren met nieuwe technologie samen met andere corporaties en technische experts. Zo hielden wij in 2018 een ontdek- en ontmoetsessie over Data Analytics en Big Data en bieden wij verschillende innovatieroutes aan.

[Een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen in het HC&H Magazine van 2018]

Bron: CorporatieGids 2019 | Foto: HC&H Consultants