Om als woningcorporatie het verschil te kunnen maken is het belangrijk om ook te weten wat er buiten de sector gebeurt. Wat zijn de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen in de nabije toekomst? Welke economische, sociale en technologische factoren spelen op dit moment een grote rol in de maatschappij? Door deze trends op tijd te spotten en te analyseren kunnen we ze gebruiken om gezamenlijk innovaties te starten en de dienstverlening van de woningcorporaties te laten aansluiten op de behoeftes en uitdagingen van de huurder. Één van deze maatschappelijke uitdagingen is (digitale) laaggeletterdheid.
Meer dan je zou denken
In Nederland zijn zo’n 2,5 miljoen mensen boven de 16 jaar laaggeletterd. Zij hebben moeite met lezen en schrijven en blijven ook in digitale vaardigheden achter. Dit betekent dat het lezen van communicatie vanuit officiële instanties voor hen lastig is en (digitaal) actie ondernemen na het ontvangen van een brief nog moeilijker.
Op individueel niveau dragen zogenaamde splintervaardigheden bij aan een gebrekkig zicht op de omvang van het probleem volgens expert digitale geletterdheid Wietske Kamsma. Mensen hebben zich specifieke vaardigheden eigen gemaakt, waardoor het voor de buitenwereld niet altijd duidelijk is dat zij andere digitale taken niet kunnen uitvoeren. Een Tikkie betalen is bijvoorbeeld iets anders dan online kunnen solliciteren op een baan. Net zoals het kijken van een TikTok-filmpje andere vaardigheden vereist dan het maken en uploaden van zo’n video.
Dit probleem beperkt zich niet tot oudere generaties. Juist onder jongeren zijn deze splintervaardigheden aan de orde van de dag. Op het gebied van digitale vaardigheden scoren zij in 2023 gemiddeld een 5,5. Volgens Mark Levels, hoogleraar Gezondheid, Onderwijs en Werk aan de Universiteit Maastricht, worden deze vaardigheden in het onderwijs niet goed opgepakt. En omdat scholen decentraal georganiseerd zijn is het ook moeilijk om het schoollandschap in zijn geheel te veranderen.
Naast digitale vaardigheden nemen de leesvaardigheden en het kritisch kijken van deze generatie ook af. Volgens Kamsma zijn jongeren niet in staat grote stukken tekst te lezen en te snappen wat ze vervolgens moeten doen. Dit kan grote gevolgen hebben voor het functioneren van deze jongeren in de maatschappij.
De kracht van eenvoud
Volgens Tycho Litjens, een van de makers van brievenversimpelaar Lees Simpel, besteden veel bedrijven op dit moment aandacht aan het versimpelen van de taal die ze gebruiken. ‘Wat ze vervolgens vergeten is dat hun website zo complex in elkaar zit, dat dat al het goede werk van de taal tenietdoet.’ Steffie.nl, een initiatief van Leer Zelf Online, maakt simpele websites om complexe zaken als DigiD, orgaandonatie en andere overheidszaken op een eenvoudige manier uit te leggen.
Wat kan ik doen?
Voor woningcorporaties is het essentieel niet alleen simpele, begrijpelijke taal te gebruiken, maar ook (digitaal) gebruiksvriendelijke dienstverlening aan te bieden. Het begint uiteraard bij het bewustzijn van het probleem. De aanname die we doen dat iedereen zichzelf eenvoudig op Woningnet kan inschrijven en een woning kan zoeken is onjuist. Voorwaarden om dit te kunnen doen zijn geld, digitale toegang en voldoende digitale vaardigheid. En juist deze ontbreken dus regelmatig.
Zodra we gezamenlijk bewust worden van deze aannames kan beleid worden aangepast en samen met de IT-partner gezocht worden naar de juiste oplossingen. Een eerste stap hierin is het toetsen van je digitale dienstverlening op gebruiksvriendelijkheid. Met de toegankelijkheidsscan van Bright Answers krijg je snel inzicht in hoe toegankelijk je websites écht is, ook voor mensen met beperkte digitale vaardigheden. Deze scan helpt om knelpunten zichtbaar te maken én om gericht te werken aan inclusieve digitale oplossingen.
Meer weten over de toegankelijkheidsscan of sparren over de mogelijkheden?
Mail ons gerust via sales@itris.nl; we denken graag met je mee!
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - Juni 2025 Inhoud Gerrolt Ooijman (Wonion): Duurzaamheid als fundament van de organisatie Camiel Schuurmans (NabijWonen): Ouderwets…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.