Edwin Jansen (Sint Trudo): Huurders helpen zelfstandig invulling te geven aan het leven

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Als woningcorporatie moet je er niet alleen zijn voor je huurders, maar hen ook ondersteunen zodat ze de volgende stap in hun leven kunnen nemen. Volgens die visie – ook wel ‘Supporting people, the next step’ genoemd – werkt woningcorporatie Sint Trudo uit Eindhoven. Wat betekent deze werkwijze voor je bedrijfsvoering en interne processen? CorporatieGids Magazine sprak daarover met Financieel Bestuurder Edwin Jansen.

‘Een Eindhovense woningcorporatie die net effe anders is’, zo beschrijft Sint Trudo zich op haar eigen website. “Dat betekent dat wij wellicht wat minder voor de hand liggende opgaven ter hand nemen dan de gemiddelde corporatie, en daarbij soms ook wel de randjes van wet- en regelgeving opzoeken,” durft Edwin te stellen. “Denk bijvoorbeeld aan onze succesvolle samenwerking met Springplank040 op het gebied van zorg- en werkbegeleiding in combinatie met de huisvesting van dak- en thuislozen in Eindhoven. Of het feit dat in principe al onze woningen ‘te koop’ staan via het ‘Slimmer Kopen-model’, waardoor wij inmiddels ruim 3.500 woningen met korting hebben verkocht aan bewoners die normaliter geen hypotheek kunnen krijgen. Dit alles dient natuurlijk wel in het licht van de Woningwet met de nodige toezichtafstemming plaats te vinden, maar dient in de kern een helder doel: mensen in staat stellen vooruit te komen in het leven en het faciliteren van sociale stijging.”

Supporting people
Die gedachte sluit goed aan bij de visie van de Noord-Brabanders: Supporting people, the next step. “Hierbij richten we ons uiteraard op beschikbaarheid, leefbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en aantrekkelijke plekken waarbij onze inspanningen worden gevoed vanuit onze kernwaarden Innovatie, Lef en Verbinding. Een voorbeeld in het kader van beschikbaarheid is bijvoorbeeld de doelstelling om de komende vijf jaar 1.500 nieuwe sociale woningen te bouwen, ongeveer 30 procent van ons huidige exploitatie-bezit. Daarmee hebben we relatief gezien wellicht de grootste ontwikkel- en nieuwbouwrealisatie van de sector. Aanvullend daarop zetten we vol in op het segment van de middenhuur omdat daar een enorm gat in de woonladder zit.”

Op het thema betaalbaarheid stuurt Sint Trudo volgens Edwin sterk op de laagste gemiddelde huurprijs voor sociale woningen. “Daarin zijn we al jaar en dag onbetwist leider in Eindhoven en omstreken. In combinatie met ons Slimmer Kopen-model levert dit een interessant financieel plaatje op. Het uitgangspunt, onze financiële visie, is gericht op het altijd op de grens balanceren van de meest knellende financiële ratio volgens het Beoordelingskader van Aw/WSW. Dit in combinatie met ons streven om jaarlijks een Indicatieve Bestedingsruimte Woningcorporaties (IBW) van nul te scoren. Onze overtuiging is namelijk dat de maatschappelijke opgave altijd meer financiën nodig heeft dan waarover je als maatschappelijke organisatie beschikt. Je moet er dus voor zorgen dat die opgave met alle beschikbare financiële middelen wordt gediend. Financiële overmaat kan dus niet en geeft een heel verkeerd signaal af.”

People business
Op de vraag of een woningcorporatie tegenwoordig meer een finance business dan een people business is, zegt hij resoluut: “People! De intrinsieke motivatie voor ons werk zit hem juist in het zorgen voor ‘de mens’. De werkloze jongere in een – mede door regelgeving in de hand gewerkte – gesegregeerde wijk, de ex-psychiatrische patiënt, de dak- of thuisloze, de vluchteling én de Skaeve Huse-bewoner; daar doen we het voor. Dat hoef je binnen Trudo niemand uit te leggen. Dat betekent dat in onze finance business die people-cultuur herkenbaar terugkomt. Alles staat in het teken van optimale zorg- en dienstverlening aan onze bewoners en de stad.”

Meer dan huisvesting
Dat gaat dan ook verder dan het verschaffen van huisvesting alleen. Edwin: “Ook andere sectoren moeten meedoen; de zorg, het onderwijs, de gemeente, het bedrijfsleven. Daarom doen wij veel aan het creëren van verbinding met onze omgeving via ons participatiemodel. We verzamelen op diverse thema’s specifieke partijen uit alle geledingen om ons heen om mensen écht te ondersteunen en niet tussen wal en schip terecht te laten komen. Maar zeker ook met het oog op de gewenste en noodzakelijke emancipatie. De zelfredzaamheid is er namelijk bij veel bewoners wel degelijk, en dat stimuleren wij. Ons programma omtrent community-building is daar een goed voorbeeld van. Maar ook ons SROI-initiatief of het project Aan De Slag 040, een netwerkinitiatief met het bedrijfsleven om voor mensen een baan of dagbesteding te realiseren. Voorzien in je eigen inkomen, invulling geven aan de dag, een ritme, contacten hebben en saamhorigheid ervaren. Oftewel: zelfstandig invulling geven aan het leven waardoor je weer meedoet, meetelt en gelukkiger en gezonder leeft.”

Focus op kerntaak
Om de organisatie zoveel mogelijk te ondersteunen bij die taak, is de keuze voor goede IT-toepassingen essentieel vertelt Edwin. “Digitalisering is niet meer weg te denken en de informatievoorziening gaat sneller en bevat minder fouten dan voorheen. Maar dit vergt nogal wat. Checks and controls zijn nodig om het geheel aan informatievoorziening optimaal te laten functioneren. Gelukkig doen veel IT-leveranciers hier goed werk zodat operationele, repeterende processen gedigitaliseerd kunnen worden en wij geld besparen om aan te wenden voor onze primaire taak.”

Goede ontsluiting
Centraal in het IT-landschap van Sint Trudo maakt de corporatie gebruik van ViewPoint. “Deze software speelt een cruciale rol. Alle basisgegevens liggen vast in de database van ViewPoint, en om die goed te kunnen bewerken en ontsluiten is een perfect werkend systeem nodig. Daarbij is het belangrijk dat je ERP in de toekomst mee kan schakelen met de ontwikkelingen die nodig zijn om onze bewoners en medewerkers zoveel mogelijk ‘Supporting people’ te laten ervaren. Daarbij ontwikkelen we naar een ‘best of breed’-scenario toe. De ontsluiting van veel systemen is aanzienlijk verbeterd in de afgelopen jaren. Hierdoor kunnen de beste gespecialiseerde softwaretools steeds beter met elkaar praten, een ontwikkeling die wat ons betreft niet snel en ver genoeg kan gaan.”

Oprechte aandacht
“Naast een goedwerkend IT-landschap is het voor Trudo belangrijk om onze visie uit te dragen door mijn collega’s en mijzelf,” gaat Edwin verder. Op de vraag wat daarvoor nodig is, zegt hij: “Oprechte aandacht, luisterend vermogen en een uitstekend empathisch gevoel. Neem bijvoorbeeld Woensel-West – een voormalige Vogelaarswijk – waar een meerdere jaren beslaand herhuisvestingsproject speelt. Dat is niet zomaar een dingetje. Criminaliteit, drugsgebruik, prostitutie; dat was ooit kenmerkend voor de wijk. Veel bewoners uit die tijd wonen en leven hier nog steeds. Bewoners die ‘gehard’ zijn door dat verleden. Nou, die krijg je echt niet zomaar mee in de sloop van hun thuis en het verkassen naar nieuwbouw. Dan heb je echt professionals nodig met de eerdergenoemde eigenschappen.”

Informatiedeskundig team
“De rol van ons IT-team zal de komende jaren steeds meer uitmonden in een consultancy-achtig, informatiseringsdeskundig team,” sluit Edwin af. “Dat sluit aan bij bijvoorbeeld de outsourcing van onze hardware, het technisch beheer én de cloud-inrichting van de kantoorautomatisering begin dit jaar. Zo willen wij samen met de gebruikers van het gedigitaliseerde systeem op zoek gaan naar manieren om duidelijker, transparanter, eenvoudige en sneller nog betere informatie te krijgen voor de sturing van en verantwoording over onze bedrijfsvoering. Oftewel: Supporting people.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Ellis Rijkers