Gerbert Kooij (Zig): Investeerder Main helpt productontwikkeling en innovatie Zig versnellen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Zig, marktleider op het gebied van klantinteractie in de corporatiesector, tekende deze week een strategisch partnerschap met investeerder Main Capital Partners. De investeerder verwerft een meerderheidsbelang om Zig te ondersteunen in haar groeiambities. Waar ziet Zig de groeimogelijkheden? Wat betekent het partnerschap voor haar klanten, medewerkers en directie? We vroegen het aan Gerbert Kooij, CEO van Zig. “Het belangrijkste wat gaat veranderen is dat Zig nog sneller haar software-platformen doorontwikkelt en met meer innovaties of productuitbreidingen zal komen.”

In het persbericht staat dat Main helpt om de groeiambitie van Zig waar te maken. Op de vraag of dat niet zonder de investeerder lukt, zegt Gerbert: “Groei is voor Zig geen doel, het is een logisch gevolg van én kwalitatief goede producten in combinatie met gerichte innovaties én een aansprekende productvisie. Wij hebben onze productvisie tot 2025 vastgesteld en willen met behulp van onze software corporaties de beweging laten maken van ‘het uitvoeren van een huurovereenkomst’ naar ‘partner in wonen’. Deze productvisie spreekt veel woningcorporaties aan en maakt dat wij sneller stappen willen zetten met onze productontwikkeling. Main is bij uitstek een partner die ons hierbij kan ondersteunen. Main begeleidt op dit moment zo’n 50 softwarebedrijven hun groei-ambities te realiseren en kan als dat wenselijk is volgens een buy & build strategie ontbrekende puzzelstukjes toevoegen of bijvoorbeeld helpen bij internationalisatie.”

Meerderheidsbelang
Main heeft een meerderheidsbelang verworven in Zig. Toch zal dat voor de koers van het bedrijf, de directie of voor klanten niet veel veranderen, licht Gerbert toe: “Main ziet haar meerderheidsbelang in Zig als investering. Wij weten heel goed waar woningcorporaties op gebied van woonruimtebemiddeling, klantinteractie en digitalisering behoefte aan hebben, Main kan helpen de productontwikkeling te versnellen. Voor onze klanten en onze 94 medewerkers verandert er niet veel. Ook de directie blijft ongewijzigd en bestaat dus uit Kobbe van Daatselaar (CTO), Olaf van Dijk (COO) en ikzelf als CEO.”

Leidende positie versterken
Zig heeft de leidende positie in de corporatiemarkt op het gebied van klantinteractie en wil dit verder versterken. Op de vraag waar en hoe, zegt Gerbert: “Totaal werken zo’n 1,8 miljoen Nederlanders met onze software en meer dan 6.000 corporatie-medewerkers. Dit verdeelt over ons Aanbod Platform en Woonservice Platform. De technologische ontwikkelingen op gebied van Machine learning, Artificial intelligence en data bieden ook voor onze software platformen veel nieuwe mogelijkheden. Onze recente productreleases voor Conversational Chat en Apps zijn daar een eerste stap in. Zig kan hierin nog veel verder en de klantinteractie tussen woningzoekende/huurder en woningcorporatie laagdrempeliger, slimmer en intuïtiever maken.”

Buy and build
Het persbericht meldt ook dat Main Zig organisch of volgens een buy-and-buildstrategie wil laten groeien. Gerbert licht dat toe: “We kunnen ons marktaandeel in corporatiebranche vergroten door eigen productontwikkeling, maar ook door nieuwe technologie in te kopen en toe te voegen aan onze software platformen. Een mooi voorbeeld hiervan is onze eigen overname van Botboys twee jaar geleden. Botboys heeft een Conversational Chat platform welke nu onderdeel uitmaakt van onze software platformen en inmiddels bij meerdere corporaties succesvol wordt ingezet.”

Property management software
Main ziet ook groeikansen in property management software. Op de vraag of Zig en Main zich ook gaan mengen in het spelersveld van property management software, antwoordt Gerbert: “Op voorhand sluiten wij niets uit. Maar het principe ‘schoenmaker blijf bij je leest’ staat hoog bij ons in het vaandel. Onze kracht bevindt zich binnen de domeinen huurder en woonruimtebemiddeling. Alles wat binnen deze domeinen waarde toevoegt en bijdraagt aan vereenvoudiging of slimmer maken van de klantinteractie of het bemiddelingsproces is interessant. Wij zullen kritisch zijn en niet zomaar stappen zetten op voor ons onbekende terreinen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Zig