Help ik heb een ICT-rugzak

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De eerste iPhone was net uit en ik had hem in New York al in mijn hand. Thuis had ik mijzelf al geleerd hoe ik hem kon ‘jailbreaken’ om in Nederland te kunnen bellen. Gelukt! Wat een innovatie. Mijn Nokia en MP3-speler heb ik nooit meer aangeraakt. Ook de spiegelreflex ging twee jaar daarna met pensioen. Nam ik een risico door een iPhone te kopen? Ik heb er geen moment aan getwijfeld. Hoe snel kunnen ontwikkelingen gaan? Snel dus. Heel erg snel.

Zoals jullie weten ben ik adviseur. Ik word geacht de innovaties bij te houden. Da’s echt leuk werk, maar soms ook moeilijk. Leveranciers innoveren in een verschillend tempo. Dat weten ze van elkaar. Met visieverhalen houden ze ‘de horizon’ intact. Als adviseur weet je dat je daarbij de kritische vragen moet stellen. De R&D vraag die we altijd stellen, is voor de leveranciers een lastige. Immers, dat je innoveert in het tempo dat de klant betaalt, dat wil toch niemand zeggen……? Het mooiste antwoord is natuurlijk dat de leverancier luistert naar de behoefte van de klant en op tijd innovaties aanbiedt.

Neem bijvoorbeeld Teams. Dat hebben we allemaal in sneltreinvaart leren kennen. Niet alleen van het digitaal vergaderen, maar ook voor het delen van informatie. Microsoft innoveert in sneltreinvaart. Zou het niet mooi zijn dat binnen Teams ook al je ERP-schermen getoond worden? Microsoft leveranciers zouden het in principe al kunnen. En dat het eraan komt, is wel zeker.

In de ICT kennen we het fenomeen ‘legacy’. Hiermee bedoelen we dat oude platforms en standaarden uitgefaseerd moeten worden. En dat kost moeite. Microsoft innoveert zo snel dat de huidige ERP-leveranciers op het Microsoftplatform daar last van hebben. Stapsgewijs moeten ze klanten naar het nieuwe ‘365-platform’ van Microsoft brengen. Daar is veel geld en tijd mee gemoeid. En de rekening komt veelal terecht bij de klant. De huidige Microsoft ERP-leveranciers hebben een grote klus te klaren.

De ICT-legacy is er eigenlijk altijd al geweest. Het niet willen openstellen van de databases, het traag standaardiseren van koppelingsvlakken, nieuwe generatie software die bij de lancering nog niet helemaal af is …… de ERP-leveranciers verpakken en verkopen het allemaal op hun eigen manier.

Het vak van adviseur is leuk. Doordat we het afgelopen jaar circa 15 corporaties mochten begeleiden bij selectietrajecten maken we alles van nabij mee. En het is spannend. De huidige leveranciers worstelen met de inhoud van hun rugzak. Steeds meer corporaties verlengen niet meer vanzelfsprekend het ERP-contract.

Terecht want er valt wat te kiezen! En dan hebben we op de markt ook twee nieuwkomers. Die hebben (nog) geen last van legacy. Een spannende vraag is of de nieuwkomers sneller doorbreken dan de bestaande leveranciers innoveren. En durven corporaties nieuwkomers een kans te geven? Hoeveel bewijsvoering hebben zij nodig? Is de Microsoft standaard voldoende ‘bewezen technologie’ of wil je het eerst geïmplementeerd zien bij andere klanten? Dit jaar en volgend jaar gaan bepalend zijn.

Stel dat mijn jailbreak op mijn iPhone was mislukt. Als ik terugkijk op de aankoop van mijn nieuwe iPhone, dan was het de juiste keuze op het juiste moment. Daarom ben ik zo benieuwd naar hoe we ‘bewezen kwaliteit’ meetbaar gaan maken. Ik denk dat het risico te overzien is! Ben je benieuwd waarom ik dat denk? Kom dan op 8 april naar onze ERP sessie tijdens de CorporatieGids Live Kennisdagen waarbij wij als adviseur onze ‘ERP-droom’ uiteen zetten.

Bron: Hersense, Foto: Hersense