Hoe je mensen écht enthousiast maakt over data

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Je kunt de mooiste systemen en rapportages in huis hebben maar uiteindelijk zijn het de medewerkers die ermee aan de slag moeten. Hoe zorg je ervoor dat zij met plezier en nieuwsgierigheid omgaan met data? In deze blog van Chaptr2 consultant Petra Hoogstraaten lees je er meer over.

De kracht van oude gewoonten
Iedere woningcorporatie herkent het wel. Die kast met dat ene boekje van twintig jaar oud. Of die foto’s van complexen uit 2003 die, ondanks veranderingen in de omgeving, nog steeds gebruikt worden. Het lijkt makkelijker om terug te grijpen naar het bekende, zelfs als dat verouderd en onbetrouwbaar is. Onlangs zag ik nog hoe een medewerker paniekerig naar dat ene oude boek zocht, nadat een manager het wilde weggooien. Herkenbaar?

Wat ook vaak gebeurt: data was vroeger analoog beschikbaar, werd daarna digitaal gemaakt en opgeslagen in mappen op een fileserver, en tegenwoordig staan die gegevens netjes verwerkt in applicaties. Toch worden de oudere versies (papier en fileserver) vaak niet gearchiveerd of weggegooid. Hierdoor blijven medewerkers deze oude bronnen gebruiken. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Waarom gebeurt dit? Simpelweg omdat mensen vaak doen wat ze altijd deden. Nieuwe data voelt onbekend, ingewikkeld of simpelweg onvindbaar. En precies daar ligt jouw kans.

Flexibele mindset als sleutel
Wil je dat mensen makkelijker omgaan met data, dan gaat het om gedrag en mindset. Het mooiste zou zijn als je medewerkers zich gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’: nieuwsgierig, steeds op zoek naar verbetering en nooit tevreden met de status quo.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Begin klein. Ga samen met medewerkers kijken waar ze hun informatie vandaan halen en waarom. Zoek dan samen (eventueel met leveranciers) naar manieren om actuele data net zo makkelijk toegankelijk te maken. Vaak ontstaat het enthousiasme vanzelf als mensen merken hoeveel eenvoudiger en leuker hun werk wordt.

Datastewards kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zij gaan actief het gesprek aan met medewerkers om te achterhalen waar ze tegenaan lopen. Door bijvoorbeeld een dagdeel met een medewerker mee te lopen, krijgt de datasteward inzicht in hoe iemand werkt en kan vervolgens gericht suggesties doen om het werk makkelijker, beter en leuker te maken. De rol van datasteward kan afhankelijk van de grootte van een woningcorporatie een op zichzelf staande functie zijn of bij kleinere corporaties kan deze rol ook ingevuld worden door een functioneel beheerder.

Praktijkvoorbeeld: plezier in data
Neem de medewerker op de afdeling incasso van een corporatie. Zij werkt met een PowerBI-rapportage die slim data uit meerdere systemen combineert. Deze rapportage doet haar suggesties welke incassomethode het beste werkt per bewonerstype en buurt. Hierdoor is ze succesvol en krijgt ze de achterstand in betalingen structureel omlaag. Een ander dashboard geeft direct inzicht in de huidige achterstand. Als ze dat bedrag naar beneden ziet gaan, is dat meteen een graadmeter voor haar succes, waardoor ze zichtbaar meer plezier haalt uit haar werk.

Maak het leuk en makkelijk
Dergelijke succeservaringen wil je natuurlijk vaker zien. Dat kan bijvoorbeeld door korte, praktische workshops waarin mensen speels leren omgaan met data. Of creatieve sessies waarin medewerkers uitgedaagd worden om zelf met nieuwe oplossingen te komen.

Durven jullie het aan om samen de stap te zetten naar enthousiaste medewerkers die actief én met plezier werken met data? Laten we samen ontdekken wat er mogelijk is. 

Bron: Chaptr2, Foto: Chaptr2