ICT als water uit de kraan, onderscheiden met beveiliging en de menselijke maat

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

NEH ontzorgt klanten met hun ICT, waarbij wij zorgen voor continuïteit én ontwikkeling. Dat zijn ook de denklijnen naar de toekomst. Wat mogen klanten en prospects in de komende jaren van NEH verwachten? Hoe gaat NEH de continuïteit borgen? Qua techniek, qua mensen, qua cultuur? Eén ding is zeker: NEH blijft investeren in mensen.

Beheer en beveiliging
Het beheer van devices en beveiliging van informatie bij corporaties wordt steeds meer een uitdaging. De toekomst is aan conditionele toegang, waarbij data toegankelijk is als zowel gebruiker, device, applicatie en data voldoen aan vastgesteld beleid. Beveiliging van informatie zal plaatsvinden door toepassing van een flexibele, schaalbare en centrale beheeromgeving, waarmee het beleid voor gebruiker, device en applicatie zal worden ingesteld. NEH is klaar voor een toekomst die zich langs die lijnen ontwikkelt, onder meer met hybride cloud-oplossingen waarbij systemen deels vanuit de eigen NEH datacenters worden aangeboden en andere (gekoppelde) systemen via de public cloud beschikbaar zijn.

De visie van NEH: Een landelijk ICT-platform voor woningcorporaties in 2020
De eerste concrete stip op de horizon is 2020. Dat wordt het jaar waarin een aantal regionale initiatieven uiteindelijk zal uitgroeien tot een landelijk ICT-platform voor woningcorporaties. Dat platform gaat woningcorporaties meer efficiency brengen, alsmede een betere onderlinge samenwerking die uitmondt in kostenbesparingen en een hogere klanttevredenheid. Hierdoor kunnen met name woningcorporaties zich weer op hun sociale kerntaken richten: het borgen van betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit in de sociale huursector tegen lagere bedrijfskosten.

“NEH voelt zich als marktleider van Kantoorautomatisering in de Cloud voor woningcorporaties de aangewezen partij om het voortouw te nemen”, voegt Jan Pieter Cleveringa, algemeen directeur van NEH, toe. “Wij gaan de uitdaging aan om ons bestaande ICT-platform uit te bouwen tot een landelijke versie voor woningcorporaties. In de toekomst zal het ondenkbaar zijn dat een corporatie niet is aangesloten bij een dergelijk (regionaal dan wel nationaal) platform. Er zal een nieuw besef zichtbaar zijn: ICT is een beheersbare kostenpost. Dit stelt corporaties in staat de focus te verleggen naar waar hij hoort: bij de uitvoering van sociale kerntaken.”

Rode draad naar de toekomst: always-on
Natuurlijk kijkt NEH verder dan 2020. Wat staat ons de komende decennia te wachten? Always-on lijkt de rode draad te zijn. Altijd én veilig kunnen inloggen op elke locatie, vanaf elk apparaat is een beweging die nu vaak in het wensenpakket van klanten terugkomt. Het wordt daarom ook vaak binnen het standaardpakket aangeboden. 

Wanneer locatie-afhankelijkheid verdwijnt, zal het aantal bedrade werkplekken ook afnemen. Gerrit Kroes, directeur operations bij NEH, schetst zijn beeld van de toekomst: “Always-on is een breed begrip. Voor ons betekent het dat je altijd, overal, veilig online bent. Informatie die jij nodig hebt, heb je altijd bij de hand, zowel zakelijk als privé. Werken op kantoor? Je ziet al steeds minder mensen in kantooromgevingen een 40-urige werkweek hebben. Verwachtingen worden gesteld op te behalen resultaten en of je je werk ’s nachts doet of overdag is aan jou.”

“Resultaatgericht werken maakt het mogelijk dat medewerkers in de toekomst niet meer op vaste tijden actief zijn. Voor NEH betekent dit dat ook wij in de toekomst always-on moeten zijn. Wanneer onze klanten 24/7 werken, zullen wij 24/7 bereikbaar zijn. En mogelijk dat bereikbaar zijn tegen die tijd niet eens telefonisch is, maar via diensten als WhatsApp, Snapchat of een compleet andere dienst. Het is belangrijk om hier een juiste balans in te ontwikkelen, waar zakendoen en samenwerken altijd mensenwerk zullen blijven.”

“Onze rol als ICT-partner zal drastisch veranderen. Apparatuur die nu in onze datacenters staat, zal op den duur langzaam verdwijnen. Net als onze klanten gaat ook NEH de ICT als water uit de kraan krijgen, als iets heel vanzelfsprekends. Grote partijen als Microsoft of Google zullen ons voorzien van een overkoepelende cloud waar de NEH cloud onderdeel van wordt. De opmars hiertoe is in volle gang met de huidige hybride datacenter constructies.”

Essentieel: Beveiliging is key
De markt zal steeds meer budget vrij moeten maken voor beveiliging. Iets dat nu gestalte lijkt te krijgen. Beslissers in de sector lijken de ernst van de situatie te beseffen; er worden steeds vaker serieuze budgetten vrijgemaakt voor beveiliging, een trend die zich hopelijk verder zal doorzetten. Door de ontwikkeling van always-on wordt steeds meer informatie gedeeld; zo wordt de waarde van een datalek steeds groter.

De risico’s van zo’n lek kunnen niet alleen met techniek worden verkleind – een groter bewustzijn van de risico’s bij gebruikers is minstens zo belangrijk. Daar moet voortdurend aan gewerkt worden.

Onze belofte: We blijven investeren in mensen
De technische en maatschappelijke ontwikkelingen gaan in een moordend tempo door. Omdat de mens enerzijds de stabiele maar anderzijds de vertragende en onveilige factor zal blijven, ziet NEH het als haar verantwoordelijkheid om continu te blijven investeren in de expertise en het klantgerichte gedrag van haar medewerkers – per slot van rekening behoren deze tot het DNA van de onderneming.

NEH’s belofte, verwoord door Jan Pieter Cleveringa: “Ook naar de toekomst toe zullen het gedrag en de menselijke maat de speerpunten van NEH blijven.”

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: NEH