Internet of Things: van correctief naar preventief vastgoedonderhoud!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Van de klassieke drie vormen van vastgoedonderhoud, te weten het reparatieonderhoud, het mutatieonderhoud en het planmatig onderhoud, is de samenhang algemeen bekend. De introductie van Internet of Things (IoT)-toepassingen in de woningportefeuille van corporaties zal met name op het gebied van reparatieonderhoud en planmatig onderhoud de komende jaren een forse verandering teweeg brengen.

Bijvoorbeeld door het plaatsen van slimme sensoren in een woning, die het doel hebben een bepaalde toestand of situatie die zich voordoet te signaleren. Als dat het geval is wordt daarover via het internet gecommuniceerd naar een partij die daarop actie kan ondernemen.

MainPlus en IoT
Als specialist en marktleider op het gebied van het ontzorgen van corporaties op hun vastgoedonderhoud, beschikt MainPlus reeds over de infrastructuur om bij al haar klanten direct te kunnen reageren op meldingen van huurders in geval van storingen en defecten.

Echter met het opnemen van praktisch toepasbare en beproefde IoT-oplossingen die specifiek gericht zijn op het vroegtijdig signaleren van mogelijke storingen en schades, zet MainPlus een nieuwe stap om de klanttevredenheid verder te verhogen en de onderhoudskosten nog verder te reduceren.

Lekdetectie: van correctief naar preventief!
In de selectie van IoT-toepassingen voor haar dienstverlening bij corporaties hanteert MainPlus praktische toepasbaarheid, bewezen technologie, minimale klantbelasting en betaalbaarheid als belangrijke criteria. Een sprekende en laagdrempelige IoT-oplossing die MainPlus in haar dienstenpakket heeft opgenomen is gericht op lekdetectie.

Jan-Ernst Sandifort: “Met het installeren van een eenvoudige maar uiterst doeltreffende lekdetectie-oplossing in de woning, iets wat de huurder zelf kan verzorgen, kan het IoT-apparaatje 24/7 monitoren of er zich iets afwijkends voordoet. Minieme wijzigingen in bijvoorbeeld waterdruk of temperatuur kunnen een signaal afgeven naar onze mensen die indien nodig direct kunnen acteren om te voorkomen dat bijvoorbeeld een klein lek ontstaat of dat zo’n lek ontaardt in grote problemen. Naast de enorme kostenbesparingen die hiermee gerealiseerd kunnen worden, bespaart dit de bewoners ook een hoop overlast en narigheid. Het sluit daarmee naadloos aan op de doelstellingen van zowel de corporatie als van MainPlus: kostenreductie, verhogen van klanttevredenheid en het verbeteren van de kwaliteit in de uitvoering.”

“Zonder twijfel zal de komende jaren de toepassing van IoT-oplossingen een enorme vlucht nemen binnen het vastgoedonderhoud. MainPlus investeert samen met haar partners en klanten, waaronder corporaties en verzekeraars, in het doorontwikkelen van dit soort toepassingen, om daadwerkelijk een verschil te maken door preventief in plaats van correctief op te treden.”

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van MainPlus de CorporatieGids 2017 te bekijken