Jean-Paul Vossers (Reasult): Inzicht in je mogelijkheden én middelen essentieel om Woondeals uit te kunnen voeren

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Met de invoering van de Woondeals is er een ambitieus plan opgesteld om het nijpende woningtekort in Nederland aan te pakken. Een tekort dat voor een groot deel door de corporatiesector moet worden opgelost. CorporatieGids.nl ging in gesprek met Jean-Paul Vossers, Director bij Reasult, over de cruciale uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd bij de implementatie en wat corporaties kunnen doen om zich voor te bereiden op de realisatie van tienduizenden nieuwe woningen.

De uitvoering van de Woondeals zorgt voor een grote verscheidenheid aan uitdagingen, begint Jean-Paul het gesprek: “Deze zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de locatie en financiële positie van de corporatie. Zo heeft een stedelijke corporatie sneller moeite met het vinden van goede bouwlocaties en moet ervoor kiezen om bestaande flats op te toppen. Daarnaast heeft de afschaffing van de verhuurderheffing een jaar geleden geleid tot meer beschikbare middelen, maar is het de vraag of dit voldoende is om het hele probleem op te lossen. Goed inzicht in wat je mogelijkheden én middelen zijn is dan ook essentieel.”

Bouwen, onderhouden en verduurzamen
Dat inzicht is een belangrijk onderdeel van een geolied ontwikkelproces. Een proces waar vandaag de dag niet alleen de focus meer ligt op nieuwbouw alleen. Jean-Paul: “Corporaties bezitten veel naoorlogs bezit of woningen die in de jaren 60 zijn gebouwd. Deze moeten tegelijkertijd gerenoveerd of verduurzaamd worden. Daarnaast wordt de huurder steeds centraler gezet en gaat het serviceniveau ook omhoog. Het is voor corporaties daarom continu zoeken naar de balans tussen het realiseren van nieuwe woningen én de bestaande huurder een goed thuis geven.”

Interne en externe focus
Hoe voorbereid het ontwikkelapparaat is om de Woondeals te realiseren, is ook afhankelijk van de corporatie. “In de periode dat corporaties de verhuurderheffing moesten afdragen, is het ontwikkelapparaat bij sommige corporaties terug geschaald. Er waren minder liquide middelen om te bouwen en – nu die ruimte er meer is – moet dat weer worden opgetuigd. Het vinden van de juiste mensen hiervoor kan lastig zijn omdat personeel de sector heeft verlaten.”

“Naast een interne focus moeten corporaties ook kijken naar een netwerksamenwerking met marktpartijen als de gemeente, provincie of bouwpartners. De eerste twee kunnen bijvoorbeeld helpen bij het verkrijgen van grond om woningen te realiseren. Omdat gemeenten ook hun verantwoordelijkheid hebben bij het realiseren van de Woondeals, is het logisch om met elkaar op te trekken. Bouwpartners kunnen daarnaast helpen woningen op een efficiënte manier te ontwikkelen, met de expertise van de markt.”

Inzicht
Een ander onderdeel van een geolied ontwikkelproces is het vinden van goede, geschikte software voor bijvoorbeeld het inventariseren van risico’s, opstellen van cashflowplanningen en sturen op verschillende niveaus. “Omdat de uitdaging enorm complex is, is weten wat je mogelijkheden zijn en situatie is essentieel. Zo kun je zien of je optimaal presteert en of beschikbare middelen optimaal worden benut. Dit stelt je in staat snel te schakelen als er bijvoorbeeld vertraging is bij een project, waardoor je overtollige middelen hebt die je ergens anders kunt inzetten. Als je daarnaast weet welke projecten je gaat uitvoeren en welke middelen dat vraagt op welk moment, kun je leningen aantrekken die bijvoorbeeld voorzien zijn van een groen label en rentekorting brengen. Dat helpt meer middelen over te houden om de Woondeals weer beter te realiseren.”

Kennisdeling
Het neerzetten van een organisatie die helemaal gestroomlijnd is gaat niet over één nacht ijs, zegt Jean-Paul. “Het heeft geen aan-uit knop en heb je morgen niet georganiseerd. Je organisatie intern op orde krijgen, extern de belangen helder hebben, een netwerk om je heen bouwen; het is iets waar je continu aan moet werken. Maar daar staan corporaties gelukkig niet alleen voor. De ene organisatie is verder dan de ander en door kennis te delen over wat wel en niet werkt, kunnen we van elkaar leren. We organiseren daarom regelmatig sessies over dit thema. Hier delen corporaties ervaringen over hoe ze zijn omgegaan met de Woondeals, geleerde lessen en leerpunten richting de toekomst. Door met elkaar op te trekken en van elkaar te leren, kunnen we als sector onze steen bijdragen om het grote woningtekort zo optimaal mogelijk aan te pakken.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Reasult