Jeroen Kuiper (Aareon): Overname Embrace geen opmaat naar one-stop-shopping

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eind maart kondigde softwareleverancier Aareon aan Embrace te hebben overgenomen. Hiermee bundelen twee van de grootste softwareleveranciers uit de sector hun krachten. Wat betekent dit voor corporaties en huurders van de desbetreffende bedrijven, hoe ziet de positionering eruit en wat voor synergiemogelijkheden zijn er zoal? CorporatieGids Magazine legde deze vragen voor aan Jeroen Kuiper, Algemeen Directeur van Aareon NL.

Jullie hebben met Embrace een grote speler binnengehaald. Wat streven jullie met deze overname na?
Embrace is natuurlijk een prachtige naam in de markt. Een partij die met veel energie klanten helpt met innovatieve oplossingen voor digitale dienstverlening en digitaal samenwerken. Ze zijn de laatste jaren hard gegroeid in de drie markten waarin ze actief zijn: overheid, zorg en woningcorporaties. We kennen het management van Embrace goed en wisten dat ze de ambitie hadden om voor verdere groei nieuwe markten te ontsluiten en de vleugels uit te slaan in Europa. Aareon is de juiste partner voor Embrace om deze ambities te verwezenlijken.

Daarnaast werken we bij Aareon voor grote aantallen huurders in zowel de private als de sociale huursector. In Nederland bedienen we bijna twee miljoen huishoudens en in Europa zelfs tien miljoen. Deze huurders en verhuurders willen natuurlijk met moderne middelen communiceren en diensten verlenen. Daar willen we met de overname van Embrace op blijven inzetten.

Je zegt dat Embrace ook levert in andere sectoren, zoals zorg en overheid. Brengt dit ook groeikansen voor Aareon met zich mee?
Absoluut! Ons product Facilitor is gericht op deze markten. De combinatie tussen Facilitor en Social van Embrace biedt een geweldige oplossing voor onze klanten en er zit over en weer veel ruimte voor groei in elkaars klantbestanden.

Is de overname een signaal dat Aareon inzet op ‘one-stop-shopping’?
One-stop-shopping heeft eigenlijk nooit bestaan en zal er ook nooit komen. Wij gaan al jarenlang partnerships aan met veel bedrijven die iets goeds te bieden hebben aan onze klanten, zoals Mail to Pay, Luxs, PCA, Reasult, Ortec, Batavia Groep, Zig en Casix. Klanten kiezen soms ook voor concurrerende producten. De raad van bestuur van de Aareon Groep gelooft in een open ecosysteem waar ruimte is voor anderen om waarde toe te voegen. Er valt veel te kiezen en deze marktwaarde is cruciaal.

Binnen de corporatiesector veranderen we dan ook niets. We zijn blij met alle klanten van Embrace en laten het bedrijf om die reden volledig zelfstandig. Zo kunnen ze in de volle breedte van de markt hun werk blijven doen. Natuurlijk werken we samen aan optimalisatie van de dienstverlening aan de Aareon-klanten – iets dat we ook al deden voor de overname – en we rekenen erop dat Embrace dit doet met alle partijen in de markt. Buiten de corporatiesector hebben we samen grote plannen. Zo willen we een krachtige integratie tussen Embrace en Facilitor neerzetten, willen we Europa in met het product Social en zijn we inmiddels gestart met een gezamenlijke propositie binnen de markt voor commercieel vastgoed.

Wat is het voordeel voor de klanten van Aareon van deze overname?
We bieden onze klanten en hun huurders een uitstekend dienstverleningsplatform waarbinnen we de meest moderne tools inzetten. Klanten van Aareon hebben zeer positief gereageerd op het bericht over de overname. Door de samenwerking met Embrace kunnen wij klanten die hebben geïnvesteerd in de portalen van Aareon een beter en meer innovatief pad naar de toekomst bieden met producten die continu worden doorontwikkeld.

Welke positie neemt Embrace en haar portfolio in binnen Aareon?
Voor onze klantportalen kiezen we zoals gezegd voor het pad van Embrace. Maar we blijven investeren in de overige onderdelen van ons portaalplatform Fox. Hierbij blijven de backofficesystemen hun eigen apps houden voor handelingen als het goedkeuren van facturen. De user experience van de gebruiker van deze systemen is voor ons buitengewoon belangrijk. We werken hier ook samen aan met onze gebruikersvereniging, samenwerkingsverbanden van klanten maar ook individuele klanten. Onze gebruikersvereniging heeft inspraak op onze development roadmap. We staan altijd open voor goede ideeën.

Wat merken de klanten van Embrace van de overname?
Embrace blijft volledig zelfstandig opereren in de markt. Onder hun eigen naam, met het huidige management en de huidige strategie. Zoals dit ook het geval is bij bijvoorbeeld onze participaties Twinq en OSRE. Klanten van Embrace zullen profiteren van de gebundelde investeringskracht, het Europese netwerk van Aareon en de expertise die binnen de Aareon Groep beschikbaar is op het gebied van Microsoft-technologie en van de Microsoft Azure Cloud.

Wat voor synergiemogelijkheden proberen jullie afsluitend te bereiken met de overname?
Veertig procent van onze software-gerelateerde inkomsten komt uit de markt van investeerders, beheerders en gemeenten. Deze markt is complexer dan de corporatiemarkt, mede doordat een investeerder zich laat ontzorgen door beheerders. Beheerders werken voor meerdere investeerders. En portefeuilles wisselen daar snel. Deze nichemarkten kenden weinig innovatie. Omdat het dienstverleningsplatform van Embrace makkelijk te koppelen is, kan Aareon samen met de producten van Embrace een rol vervullen bij het innoveren op het gebied van klantcommunicatie.

Daarnaast gaan we in Nederland onze krachten bundelen op kansen binnen commercieel vastgoed en de integratie van Embrace en Facilitor. De dienstverleningsoplossing van Embrace wordt het platform van de toekomst. We werken nu aan een plan om dezelfde strategie bij onze Duitse collega’s door te voeren. De eerste groeistappen met Embrace binnen de Aareon Groep zijn dus al gezet.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Agnes Bos