Kennemer Wonen: "Corporaties zitten niet langer in luxe positie"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Hoe bereik je als woningcorporatie 'optimale dienstverlening', en wat is de rol van ICT in dat proces? Woningcorporatie Kennemer Wonen koos begin dit jaar voor een nieuw ERP-systeem, Property Management van NCCW, waarmee het waarde wil toevoegen aan de processen waardoor nieuwe vormen van dienstverlening mogelijk worden. Hoe doet de corporatie dit? Een gesprek met Informatiecoördinator Marcel Jansen: "Medewerkers zullen minder zichtbaar worden, maar niet minder belangrijk."

"Corporaties zitten al lang niet meer in een 'luxe positie' waarin de wensen van huurders genegeerd kunnen worden. De belangen van huurders en Kennemer Wonen komen gelukkig samen in de wens voor voldoende goede en betaalbare woningen in wijken waar het prettig wonen is. Dat vergt van alle betrokkenen een inspanning. Dat kan een corporatie niet invullen door alleen maar dienstbaar te zijn, dit vraagt ook - en wellicht steeds meer - een standpunt waarbij andere stakeholders worden aangesproken op het nemen van verantwoordelijkheid."

Twee kanten
"ICT speelt in twee opzichten een belangrijke rol bij dienstverlening," vertelt Marcel. "Met ICT kan waarde worden toegevoegd door vormen van dienstverlening mogelijk te maken die anders niet zouden bestaan en kan het de bedrijfslasten verlagen. Een goed voorbeeld waarbij deze aspecten tot uitdrukking komen is het huurdersportaal. Het mes snijdt hier aan twee kanten: huurders kunnen op ieder gewenst moment zelf hun zaken regelen of informatie opvragen, en door het gebruik van selfservice kan Kennemer Wonen de transactiekosten laag houden."

Waarde toevoegen aan processen
Eisen van Kennemer Wonen voor het nieuwe ERP-systeem waren de wensen om flexibel in te kunnen spelen op de behoefte van huurders en samen te werken met partners. "Wij willen realtime inzicht in de status van reparatieverzoeken zodat wij de afgesproken servicelevels kunnen bewaken. Wij maken niet gebruik van een eigen onderhoudsdienst, maar hebben deze volledig uitbesteed. Property Management voorziet daarin met het aannemersportaal waarin aannemers de status van het verzoek kunnen bijhouden wat wij direct kunnen raadplegen."

"De open architectuur van het systeem zorgt ervoor dat huurders nu hun post digitaal kunnen ontvangen. We hebben daarbij een iDEAL-betaalmogelijkheid toegevoegd aan digitale facturen en binnenkort is het ook mogelijk het huurdersdossier online te bekijken. De komende periode gaan we meer intelligente selfservice diensten aan ons huurdersportaal toevoegen. Hier speelt de ESB een belangrijke rol in."

ESB
Het ICT-landschap van Kennemer Wonen bestaat naast het nieuwe ERP-systeem onder meer uit het huurdersportaal en klantvolgsysteem van Malengo, DMS van Square DMS en het vastgoedportaal van Batavia Groep. De ESB-dienst die NCCW standaard met haar cloudoplossing Property Management meelevert, wordt gebruikt om de applicaties te koppelen. "Het idee dat één softwareleverancier alle functionaliteiten kan leveren is achterhaald," legt Marcel het belang van een ESB toe. "Een open architectuur is daarom erg belangrijk."

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van NCCW de CorporatieGids 2017 te bekijken