Lief management; een kerngebruiker is dus geen IT'er

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

 

We hebben het eerder al gehad over de kerngebruiker; iemand die de onmisbare brug slaat tussen de business en ICT. Waar er vanuit de business de overtuiging leeft dat ICT de business ondersteunt, ziet ICT een kerngebruiker vooral als iemand die verbeteringen faciliteert. Beiden waar, maar toch zien we in praktijk dat een kerngebruiker vaak als IT'er wordt bestempeld.

Business vs. ICT
Je hebt er vast wel eens over gehoord: de business heeft allerlei wilde ideeën waar ICT maar even een oplossing voor moet vinden. Of juist andersom, waarbij ICT de ene na de andere applicatie ontwikkelt zonder dat hier vanuit de business vraag naar is. En deze partijen met elkaar laten praten is niet altijd makkelijk. Door hier een kerngebruiker tussen te zetten maak je dat de taal van de business vertaald wordt naar de taal van ICT. En vice versa. Met als ultiem doel dat er een nieuwe taal ontstaat; de taal van de organisatie.

Wanneer is een kerngebruiker succesvol?
Maar hoe komt je hier? Allereerst door inzichtelijk te maken wat je van een kerngebruiker verwacht, maar ook waarom je dit verwacht. Alleen door de richting te bepalen kun je sturen. En alleen door doelen te bepalen weet je wanneer een kerngebruiker succes boekt. Dit klinkt een stuk makkelijker dan het is, want een kerngebruiker neemt zowel deel aan projecten uit de roadmap, als aan het proces.

Zo moet een kerngebruiker kansen zien om te optimaliseren, bijvoorbeeld door een efficiëntieslag te maken of te digitaliseren. Maar ook moet een kerngebruiker mee kunnen draaien in IT projecten. Er is dus affiniteit met zowel de business, als met ICT nodig. Dus lief management, niet alleen met ICT.

Voorbeeld uit de praktijk
Een mooi voorbeeld om dit te illustreren is een organisatie met een ouderwets ingericht ICT team. Het management wilde dit ICT team meer richting de business verschuiven, maar hier had het team in kwestie weinig oren naar. Door met dit team in gesprek te gaan, en de meerwaarde van kerngebruikers inzichtelijk te maken, kwam er langzaam aan beweging. Door een kerngebruiker in te zetten zijn de IT'ers langzaam aan gaan schakelen met het procesteam. Hierdoor gaan projecten beter, is de roadmap aangevuld vanuit zowel de business als ICT en loopt de organisatie als een zonnetje.

Oftewel; ze zijn van 'team ICT' naar 'team proces' gegaan, met als ultiem eindresultaat 'team organisatie'. Zelfs met de teamleden die al sinds de lancering van de organisatie betrokken zijn.

Dus nogmaals lief management, een kerngebruiker is geen IT'er. Ben je benieuwd hoe een kerngebruiker jouw business en ICT aan elkaar kan koppelen, om zo nog mooiere resultaten te behalen? Weet ons dan te vinden.

Bron: BE impulse, Foto: BE impulse