‘Medewerkers meenemen succesfactor bij Best Value-aanbesteding’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eén van de belangrijkste beslissingen voor het ICT-landschap van een woningcorporatie is de keuze voor een ERP-systeem. Woonservice Drenthe deed dit twee jaar geleden, en was toen de eerste woningcorporatie die de Best Value-methode gebruikte bij de selectie van een primair systeem. Wat hebben de Drentenaren geleerd van dit selectietraject en welke invloed heeft Best Value gehad op Woonservice Drenthe? Een gesprek met Informatiespecialist Marc Kuik.

Woonservice Drenthe verhuurt meer dan 5.600 woningen in het gebied tussen Assen, Stadskanaal, Emmen en Hoogeveen. Een groot gebied waarbij de corporatie vooral de focus heeft om de klant centraal te zetten. “De afgelopen jaren hebben wij intern de focus gehad om onze systemen goed op orde te krijgen,” begint Marc. “Nu dit intern staat, blijft het belangrijk deze goed door te ontwikkelen. Daarbij moeten wij blijven kijken naar ontwikkelen in de markt zoals nieuwe manieren van communiceren en andere manieren om met data om te gaan. Daarbij is de focus op de klant – zowel huurder als woningzoekende – belangrijk, en is het taak hen centraal te zetten. We stellen onszelf continu de vraag wat belangrijk en handig is voor de klant, en met welke ontwikkelingen wij hen beter kunnen bedienen.”

Blijven meten
De systemen goed op orde krijgen begon met de keuze voor een nieuw ERP-systeem in 2016. Woonservice Drenthe koos toen via de Best Value-methode voor ViewPoint van Itris. Terugkijkend naar de doelstellingen van de afgelopen twee jaar, vertelt Marc tevreden dat deze nog steeds worden gehaald. “We hebben een viertal KPI’s besproken waar we ons aan blijven meten. We willen bijvoorbeeld maximale klanttevredenheid met betrekking tot de digitale kanalen, maximaal digitaal gaan, maximale medewerkerstevredenheid en de bedrijfslasten qua ICT niet doen stijgen. Deze doelen evalueren we regelmatig, waarbij we zien dat ze worden gehaald.”

Meenemen van de organisatie
Een van de succesfactoren bij de implementatie was het meenemen van medewerkers bij de transitie naar een nieuw systeem, vertelt Marc: “De Best Value-methode maakt het mogelijk om medewerkers uit de organisatie deel te laten nemen in een ICT-project. Mensen die geen ICT-er zijn kunnen bijvoorbeeld van knelpunten bedrijfsdoelstellingen definiëren en goede kwaliteitsdocumenten beoordelen. Hierdoor wordt een draagvlak voor verandering gecreëerd zonder dat het een ‘ICT-project’ wordt. Zo verbetert het gebruik van Best Value-methode ook direct de betrokkenheid van medewerkers die met het systeem werken en creëert het een draagvlak op de werkvloer. Dat heeft bijgedragen aan de succesvolle implementatie van het systeem.”

Nieuwe Best Value-trajecten
Het succes van de ERP-implementatie smaakte naar meer, en twee jaar later heeft Woonservice de methode ook tijdens andere projecten toegepast. “Bijvoorbeeld bij de aanbesteding voor onze nieuwe website,” legt Marc uit. “Ook tijdens de inrichting van een nieuwe telefonische bereikbaarheidstoepassing hebben we gebruikgemaakt van de Best Value-methode.”

Naar de cloud
Kijkend naar de toekomst, ziet Marc een stap naar de cloud als volgende ICT stap voor de Drentse woningcorporatie. “In 2016 is ons ICT-landschap getransformeerd van ‘on premis’ naar Private Cloud en SaaS. De volgende transformatie is de stap naar de ‘échte’ cloud waar de applicatieleverancier de software als een service aanbiedt zodat zij zich meer op haar unieke meerwaarde kan focussen en functionaliteit als service in te kopen is.”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 17 oktober 2018