Nadine de Rooij (SEW): Digitaliseren waar het waarde toevoegt

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De maatschappelijke druk op woningcorporaties is groot, maar voor kleine organisaties is die opgave nog uitdagender. Hoe blijf je wendbaar en toekomstgericht met beperkte middelen? Stichting Eelder Woningbouw (SEW) bewijst dat slimme digitalisering het verschil kan maken. In gesprek met CorporatieGids Magazine vertelt Nadine de Rooij, Manager Financiën, hoe de corporatie haar processen vereenvoudigt, inzet op best practices en met moderne systemen de dienstverlening verder verbetert, zonder haar persoonlijke karakter te verliezen.

SEW is een corporatie met bijna 1.000 woningen in de gemeente Eelde-Paterswolde. “Ook wij herkennen de nationale uitdagingen als het gaat om wonen,” begint Nadine het gesprek. “Denk bijvoorbeeld aan beschikbaarheid. Bij het aanbieden van een woning ontvangen wij gemiddeld zo’n tweehonderd reacties en de inschrijftijd is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Dit onderstreept de grote vraag naar sociale huurwoningen in ons gebied.”

Woonlasten verlagen
Verduurzaming is een ander thema dat bij SEW nadrukkelijke aandacht verdient: “Vanuit de wens om de woonlasten van onze huurders te verlagen én bij te dragen aan klimaatdoelstellingen, hebben we in onze portefeuillestrategie vastgelegd dat ons bezit in 2033 gemiddeld energielabel A moet hebben. Momenteel is dat nog label B. We gaan de komende jaren ongeveer veertig woningen per jaar verduurzamen naar deze ‘nieuwe standaard’.”

Scherp digitaliseren
Om je als organisatie te kunnen richten op het aanpakken van deze uitdagingen, is goede bedrijfsvoering essentieel. “Voor een kleine corporatie als SEW is het belangrijk dat werkprocessen goed op elkaar aansluiten,” legt Nadine uit. “Dat betekent dat we scherp moeten kijken welke processen we digitaliseren en op welke manier dat het beste bij onze organisatie past. Ook moeten systemen aansluiten bij onze omvang en mogelijkheden: niet te groot of complex, maar passend bij hoe we werken. Zo kunnen we efficiënt blijven, overzicht houden en onze huurders goed bedienen zonder onnodige ballast. Ons nieuwe huurdersportaal – waarmee we volgend jaar van start gaan – is daar een goed voorbeeld van. Hiermee kunnen huurders straks zelf zaken regelen en hebben wij de mogelijkheid om persoonlijk contact te behouden waar dat waarde toevoegt. Dat past precies bij wie wij zijn: klein, dichtbij en toch modern georganiseerd.”

Een middel, geen doel
Digitalisering is volgens Nadine dus geen doel op zich, maar een middel om als kleine organisatie wendbaar te blijven en de dienstverlening stap voor stap te verbeteren. “We merkten daarbij dat ons oude ERP-systeem – de kern van ons IT-landschap – haar grens van mogelijkheden had bereikt. We zijn daarom vorig jaar op zoek gegaan naar een nieuw systeem dat beter aansluit bij de manier waarop wij willen werken, dat onze processen ondersteunt en waarmee we ons toekomstgericht kunnen ontwikkelen. Daarbij is uiteindelijk de keus gemaakt voor ViewPoint van Itris. Dit systeem sluit het beste aan bij onze manier van werken en onze schaalgrootte. En minstens zo belangrijk: ook het kostenaspect past goed bij onze organisatie.”

Spil voor processen
“Binnen ons nieuwe IT-landschap fungeert ViewPoint als de spil waar diverse bedrijfsprocessen samenkomen,” gaat Nadine verder. “Het wordt gebruikt voor onder andere de financiële, huur- én onderhoudsadministratie. We maken ook gebruik van een geïntegreerd DMS dat onderdeel uitmaakt van het ERP-systeem, wat zorgt voor een efficiënte en samenhangende informatievoorziening binnen de organisatie. Zo’n applicatielandschap verschilt van de manier waarop we in het verleden werkten, waar we vaak meerdere, losse applicaties nodig hadden om bepaalde processen te ondersteunen.”

Best practices
Ook de processen binnen SEW zijn veranderd, legt Nadine uit: “We hebben daarbij gekozen voor de best practices die het systeem biedt. Voor ons als relatief kleine corporatie is dat zeer waardevol omdat we niet alles zelf hoeven uit te vinden. Best practices bieden een goed vertrekpunt met processen en instellingen die zich in de praktijk al hebben bewezen. Vervolgens kijken we wel met een eigen blik naar deze processen en naar wat écht toegevoegde waarde heeft voor onze organisatie. Zo ontstaat een fijne combinatie van een stevige basis én de eigen pragmatische invulling van SEW.”

Fundament
Met het nieuwe landschap en de vernieuwde processen kan de Drentse corporatie slimmer en efficiënter werken: “Daardoor zijn we minder tijd kwijt aan administratieve taken en hebben we meer tijd over voor onze huurders. Dit komt bijvoorbeeld door het automatisch genereren en opslaan van brieven, het eenvoudiger volgen en aansturen van processen en het maken van overzichtelijkere rapportages. Dit is voor ons een fundament om in de toekomst verder te digitaliseren.”

Stap voor stap digitaliseren
“Op die wijze willen we de komende jaren stap voor stap verder digitaliseren, met als doel om het werk voor collega’s makkelijker te maken en huurders beter van dienst te zijn,” sluit Nadine af: “De rode draad daarbij is dat we ons richten op digitalisering die iets toevoegt, niet omdat het een hype is, maar omdat het helpt slimmer en efficiënter te werken. We denken daarbij aan het verder automatiseren van de reparatie- en mutatieprocessen, het beter benutten van data voor sturing en beleidskeuzes én het verbeteren van de digitale communicatie met huurders via een huurdersportaal. Daarbij blijft ons uitgangspunt: digitaliseren waar het waarde toevoegt en het eenvoudig houden waar dat kan. Zo blijven we ook in de toekomst als kleine organisatie dicht bij onze huurders staan.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Johan Bosma