Naris over the WHY van risicomanagement

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Waarom ga je in hemelsnaam met risicomanagement aan de slag? Wat is nu echt de toegevoegde waarde? Omdat veel organisaties zijn gestart vanuit wet- en regelgeving is het antwoord op deze vraag vaak blijven liggen. Tijd voor actie. Tijd om een echte doelstelling te formuleren en deze intern goed te communiceren. Wellicht kun je ter inspiratie eerst het filmpje van Simec Start wtih why bekijken.

Om een goede doelstelling te formuleren kun je in ieder geval kijken naar de nieuwe normen.  De doelstelling van risicomanagement wordt zowel in de nieuwe COSO ERM als de nieuwe ISO31000 neergezet als “ waardecreatie en waardebehoud”. Maar wellicht kan het allemaal nog een tandje concreter.  Daarom hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk.

9 nieuwe doelstellingen uit de praktijk

  1.     Met risicomanagement willen we de risk appetite van de organisatie vergroten zodat wij meer risico’s durven te nemen.
  2.     Door vooruit te kijken, nu en in de toekomst, als organisatie maatschappelijke waarde te cree?ren, door het vinden van de juiste balans tussen risico’s nemen en beheersen.
  3.     Met risicomanagement bespreken we intern de kwetsbaarheden van de hele organisatie en krijgen we meer begrip voor elkaars meningen en percepties.
  4.     Prioriteiten stellen; door risicogestuurd te werken komt meer focus en aandacht op daar waar het echt om gaat
  5.     Met risicomanagement willen we het verantwoordelijkheidsgevoel en  zelfreinigend vermogen van de organisatie vergroten.
  6.     Voorspelbaarheid van realisatie doelen te vergroten, door onzekerheden expliciet mee te nemen en te gebruiken voor focus en beheersing.
  7.     Door risicomanagement willen we onze organisatie weerbaar (reslience) maken zodat we tegen een stootje kunnen.
  8.     Met risicomanagement willen we beter doordachte beslissingen
  9.     Met risicomanagement willen het vertrouwen bij de stakeholders vergroten door meer over onzekerheden  te communiceren.

Bron: Naris | Foto: Naris