Pepijn Bergakker en Rick Fokkens (Itris): Maximale uit ViewPoint halen met de Itris Academy

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De kennis van medewerkers is essentieel om het maximale uit je software te halen. Om ervoor te zorgen dat gebruikers van ViewPoint hierover beschikken, komt Itris met de ‘Itris Academy’. Wat houdt deze ‘online universiteit’ precies in en wat levert het gebruikers op? CorporatieGids.nl sprak daarover met Consultants Pepijn Bergakker (foto links) en Rick Fokkens (foto rechts) van de Nieuwegeinse automatiseerder.

Dat kennis niet altijd optimaal is, blijkt volgens Pepijn uit verschillende hoeken. “Uit onze klanttevredenheidsonderzoeken geven medewerkers die ontevreden zijn over ViewPoint zichzelf ook een laag cijfer met betrekking tot hun kennisniveau. Zo’n laag kennisniveau kan tot diverse problemen leiden, zoals een lagere efficiëntie, flexibiliteit van de organisatie of datakwaliteit. Maar ook de werkdruk of kosten kunnen hierdoor toenemen, en de medewerkerstevredenheid kan dus dalen. Door de kennis over het ERP-systeem te verbeteren, pakken we deze problemen bij de kern aan.”

Touwtjes in eigen handen
Met de Itris Academy wil Itris corporaties op het gebied van kennismanagement de touwtjes in eigen handen geven, legt Rick uit. “Kennismanagement zien wij als kennisopbouw, -behoud en -beheer binnen de organisatie. Door gebruik te maken van de Academy, kan elke medewerker een opleiding op elk gewenst moment volgen in zijn of haar tempo. Daarbij krijgt de corporatie een tool om de huidige kennis te meten. En op basis van de eisen die de corporatie stelt, kunnen medewerkers certificaten behalen zodat zij gegarandeerd zijn van een juist gebruik van ViewPoint. Hierdoor neemt het rendement toe en worden de eerdergenoemde problemen voorkomen.”

Online leeromgeving
Pepijn vergelijkt de Itris Academy met de online leeromgeving van een opleidingsinstituut. “Maar dan heel specifiek voor het gebruik van ViewPoint. Binnen deze e-learning-omgeving hebben we een catalogus met verschillende opleidingen beschikbaar, zoals de Opleiding DMS of de Opleiding Basisinstellingen. Deze neemt je langs verschillende onderdelen en kan – net als bijvoorbeeld een LOI-opleiding – op elk moment gestart of gestopt worden. De opgedane kennis toetsen we aan de hand van kennisvragen en de opleiding wordt afgesloten met een toets met een certificaat van deelname als ‘diploma’.”

Naslag
Hoewel de Itris Academy hoofdzakelijk draait om haar opleidingen, kunnen gebruikers het volgens Rick ook gebruiken als naslagwerk. “Naast de opleidingen bieden we ook handleidingen aan, zowel in schrift als via video. Gebruikers kunnen zo gericht zoeken naar de informatie die ze nodig hebben om bijvoorbeeld een bepaalde actie binnen ViewPoint uit te voeren. Zo heeft men ook een naslagwerk beschikbaar om zaken terug te lezen of te bekijken.”

Samenwerken met klanten
Itris heeft de Academy met een zestal klanten opgezet. “Deze corporaties wilden graag meedenken omdat ze zich herkenden in de eerdergenoemde problemen,” licht Pepijn toe. “De corporaties hebben ontzettend veel en goede input geleverd, bijvoorbeeld over de inhoud van de opleidingen of de structuur van de video’s. Dat heeft ervoor gezorgd dat het platform zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften en wensen van corporaties. Het doel van de Itris Academy is immers om corporaties te ondersteunen in hun kennisopbouw en beheer met betrekking tot hun ERP-systeem. Dat kun je alleen bereiken door dit samen op te pakken.”

‘Eigen Academy’
“Daarnaast bieden we ook de mogelijkheid van een ‘Eigen Academy’ aan,” gaat Rick verder. “Hierin kan een corporatie onze opleidingen aanvullen met de eigen werkwijze, onboarding en opleidingen. Dit sluit aan op de unieke, eigen werkwijze die elke corporatie heeft. Nieuwe medewerkers kunnen daardoor in de eerste week gelijk een onboarding-opleiding volgen zodat ze kennis opdoen van de organisatiespecifieke nuances en gelijk aan de slag kunnen.”

Roadmap
Voor de start van de Itris Academy is gekozen voor twee opleidingen. “Dit waren de opleidingen waarvan wij dachten dat het medewerkers het meeste profijt zouden opleveren,” sluit Pepijn af. “De volgende stap is om natuurlijk andere opleidingen op te nemen. Denk aan onderwerpen zoals huuropzegging, het afhandelen van inkoopfacturen en de nieuwe release van ViewPoint. We hebben een roadmap gemaakt voor 2021 maar daarna bepalen deelnemers van de Academy op basis van een stemmingsronde welke opleidingen gebouwd gaan worden. Maar natuurlijk wel met hét doel om klanten te ondersteunen het maximale uit ViewPoint te halen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Itris