Processen van en voor medewerkers bij FidesWonen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Werkprocessen die er op papier erg mooi uitzien en in de praktijk ook goed werken. Voor woningcorporatie FidesWonen is dat niet langer een utopie. De corporatie uit Goeree-Overflakkee maakt sinds 2012 gebruik van de Sensus-methode en de bijbehorende Sensus BPM Software. John Capitain, Manager Bedrijfsvoering en Projecten bij FidesWonen: “We waren toen net vanuit een fusie tussen drie corporaties ontstaan en dienden onze werkprocessen te harmoniseren. Met behulp van de Sensus-methode kozen we de best passende werkwijze.”

Toegevoegde waarde BPM
Volgens John verschilt de toegevoegde waarde van BPM-software bij een kleine corporatie zoals FidesWonen niet met een grote corporatie. “Misschien is het zelfs wel nog meer een noodzaak. Bij een kleine corporatie staan de processen op het netvlies van een paar medewerkers, maar wat als diegene ziek wordt of vertrekt? Als de medewerker verdwijnt, dan verdwijnt de informatie uit de organisatie. BPM zorgt er dus niet alleen voor dat er uniform over definities wordt gesproken, maar ook dat informatie binnen de corporatie blijft.”

Communicatiemiddel
Hoewel de processen zijn beschreven en gedefinieerd met de Sensus-methode, betekent dat volgens John niet dat het gebruik van de software daar ophoudt. “We gebruiken Sensus BPM Software vooral als communicatiemiddel. Vaak wordt er binnen organisaties over processen gesproken, maar heeft iedereen hiervoor een eigen defi nitie. Op deze manier zorgen wij ervoor dat iedereen het over hetzelfde heeft. We dragen dit ook naar buiten uit, bijvoorbeeld richting een externe accountant als verantwoording.”

Risicomanagement
“Daarnaast willen we Sensus BPM Software in de toekomst ook inzetten voor risicomanagement. Het zal dan vooral gaan om operationele risico’s die bij de procesdefiniëring door medewerkers worden benoemd.” John geeft een voorbeeld: “Denk bijvoorbeeld aan het verhuurproces, waarbij je te maken hebt met een bepaald leegstandsrisico. Het kan zijn dat je te maken krijgt met onvoldoende geïnteresseerde nieuwe huurders. Het vastleggen van mogelijke maatregelen, zoals het veranderen van de doelgroep of het verlagen van de huur, zou een probleem dan sneller op kunnen lossen.”

Van en voor medewerkers
Volgens John is het tenslotte heel belangrijk dat die informatie bij medewerkers vandaan komt, en niet wordt opgedragen door het management. “Dat is een valkuil waar je snel in kunt trappen. Die vorm van communicatie is eenzijdig, en zo maak je de processen bij een corporatie niet efficiënter. Pas toen wij onze eigen medewerkers gingen gebruiken als eindverantwoordelijke voor de processen, konden wij BPM gebruiken als groeimodel om efficiënter te werken.”

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sensus-methode in de CorporatieGids 2017 te bekijken.