Woningcorporaties staan onder toezicht van de Autoriteit Woningcorporaties (Aw) en moeten jaarlijks aantonen dat zij voldoen aan wettelijke kaders zoals staatssteunregels, governance, financiële verslaglegging. Deze “rechtmatigheidsverantwoording” is geen administratieve formaliteit, maar een cruciaal moment waarop corporaties moeten laten zien dat al hun activiteiten en diensten, waaronder het passend toewijzen van sociale huurwoningen op orde zijn. Toch wordt rechtmatigheid in de praktijk nog vaak gezien als een verplichting – een vinkje dat gezet moet worden. Maar wie écht ‘In Control’ wil zijn, moet verder kijken. Procesmanagement biedt daarvoor een krachtig fundament.
Procesmanagement als fundament voor rechtmatigheid
Rechtmatigheid raakt vrijwel alle primaire processen van een woningcorporatie. Toch zijn deze processen vaak niet volledig zichtbaar, bespreekbaar, of gestandaardiseerd. Procesmanagement is dan een essentieel hulpmiddel om:
Door processen samen met medewerkers te bepreken en te modelleren, ontstaat inzicht in hoe het werk écht wordt uitgevoerd. Dit vergroot de betrokkenheid, maakt uitzonderingen zichtbaar en legt de basis voor continu verbeteren. Door werkprocessen in kaart te brengen is het mogelijk om via rapportages direct handvatten te geven voor interne en externe (accountants)controle.
Uitzonderingen in hoe het werk wordt uitgevoerd: het echte risico
Het grootste compliance-risico schuilt vaak niet in het standaardproces, maar in de uitzonderingen binnen dat proces. Denk aan maatwerk bij toewijzing, afwijkende huurafspraken of bijzondere situaties. In organisaties waar veel mensen werken, zoals woningcorporaties ontstaan deze uitzonderingen vaak organisch – door nieuwe medewerkers, nieuwe IT-systemen, veranderende klantvragen of interne optimalisaties. De som van de uitzonderingen is vaak zelfs veel groter dan het aantal gevallen dat als een ‘clean case’ behandeld kan worden. Zonder inzicht in deze uitzonderingen op het proces is het onmogelijk om écht ‘In Control’ te zijn en een kloppende rechtmatigheidsverantwoording af te leggen. Procesmanagement helpt deze uitzonderingen zichtbaar en beheersbaar te maken
Medewerkers maken het verschil
Een goede compliance-aanpak vraagt om betrokkenheid van medewerkers in alle werkprocessen. Waarom is dat essentieel?
Synergie tussen verschillende projecten
Tenslotte speelt procesmanagement een fundamentele rol om synergie te bereiken door de rechtmatigheidsverantwoording te relateren aan overige doelstellingen van de organisatie. Woningcorporaties moeten aan steeds meer eisen en doelstellingen voldoen. Wanneer deze allemaal in relatie met de werkprocessen worden gebracht, dan ontstaat er een synergie.
Conclusie: rechtmatigheid begint bij procesbewustzijn
Voor woningcorporaties is rechtmatigheid geen eenmalige verplichting, maar een doorlopend proces dat sterk verweven is met de dagelijkse praktijk. Door procesmanagement structureel te integreren in de organisatie – niet als extra taak, maar als onderdeel van het werk – ontstaat inzicht, eigenaarschap en grip. Medewerkers die weten waar in het proces compliance-eisen spelen, kunnen bewust en effectief handelen. Zo wordt rechtmatigheid méér dan een vinkje: het wordt een kans om processen te verbeteren, risico’s te beheersen en maatschappelijke opgaven beter te realiseren.
Ontdek wat Engage Process voor jouw corporatie kan betekenen
Bezoek ons op standnummer 20 tijdens Corporatieplein op 11 september in Houten of lees meer op onze website over hoe steeds meer woningcorporaties hun processen optimaliseren met Engage Process – met als resultaat betere dienstverlening en bewoners die écht centraal staan.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - Juni 2025 Inhoud Gerrolt Ooijman (Wonion): Duurzaamheid als fundament van de organisatie Camiel Schuurmans (NabijWonen): Ouderwets…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.