Stefan Vogelaar en Ronnie Berkhof (NEH): Woningcorporaties slim van binnen, sociaal van buiten maken

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In het huidige tijdperk van digitale transformatie, staan woningcorporaties op de drempel van een revolutionaire verandering aangedreven door kunstmatige intelligentie. Dat zeggen Algemeen Directeur Stefan Vogelaar en Manager Business Development Ronnie Berkhof van NEH. In gesprek met CorporatieGids Magazine vertellen ze over de efficiëntiewinst en verbeterde dienstverlening die deze ontwikkeling biedt en de nieuwe eisen die dit stelt aan medewerkers: “Hiermee breekt een nieuw tijdperk aan van efficiëntie en uitdagingen met een sociale focus.”

Welke ontwikkelingen zien jullie momenteel in de corporatiesector?
NEH heeft sinds een aantal jaar de visie dat corporaties steeds slimmer worden van binnen en socialer van buiten. Dankzij AI en innovaties wordt deze visie nog veel sneller ingevuld dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. We gaan de stap maken van een zoekmachine die resultaten teruggeeft op woorden naar een assistent die antwoord geeft op vragen en je verder helpt.

Wanneer worden de eerste AI-voorbeelden voor de sector zichtbaar?
Vorig jaar lanceerde Microsoft de slimme assistent Microsoft Copilot. Echter bleek dat die alleen te gebruiken was voor organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen. De meeste corporaties kwamen hier niet voor in aanmerking. Op 16 januari heeft Microsoft plots Copilot vrijgegeven voor alle organisaties en kun je het nu activeren per gebruiker, alhoewel dit wel de Engelse versie is. Copilot gaat in eerste instantie specifieke voorbeelden geven als het automatisch maken van notulen en een samenvatting van een vergadering, het creëren, bewerken en organiseren van documenten, het automatisch opstellen van een presentatie, verwerken van e-mail of beheren van je agenda.

Waar zit volgens jullie verder winstpotentieel?
Je kan denken aan verbeteringen bij het beoordelen en prioriteren van onderhoudsverzoeken, waardoor de onderhoudsafdeling efficiënter kan werken. Of een assistent die huurdersvragen beantwoordt, wat leidt tot snellere service en ontlasting van de klantenservice. Door routinematige taken te automatiseren, zoals het opstellen van huurovereenkomsten of het analyseren van huurdersfeedback, kunnen medewerkers zich richten op strategische taken en persoonlijke interactie, wat de algehele efficiëntie en huurderstevredenheid ten goede komt.

Waar ligt dan de uitdaging voor woningcorporaties bij de adoptie van AI?
Voor een woningcorporatie ligt de uitdaging in het balanceren tussen technologische innovatie en de menselijke factor. Zit je nog volledig in een private cloud omgeving met bijvoorbeeld Citrix en fileservers, dan is de eerste stap het gebruik gaan maken van een werkplek op basis van Microsoft 365. Vervolgens is het belangrijk om te weten dat bij het implementeren van AI, focus op datakwaliteit, ethische normen en privacybescherming essentieel is. Het integreren van AI in bestaande systemen, het trainen van medewerkers voor adoptie en het continu evalueren en verbeteren van AI-systemen zijn cruciale stappen. Daarnaast is het integreren van AI in de strategische planning en het beheer van mogelijke risico's van groot belang voor een succesvolle implementatie.

Hoe kan NEH corporaties hierbij helpen?
Met de introductie van Microsoft Copilot vervagen de grenzen in de toegang tot het gebruik van data en applicaties binnen woningcorporaties. Deze intelligentie biedt de mogelijkheid om gegevens uit verschillende systemen te combineren en analyseren, zoals financiële data en onderhoudsinformatie, om zo intelligente aanbevelingen te doen. Het Microsoft platform geeft met Microsoft Copilot studio de mogelijkheid om informatie en functionaliteit aan elkaar te koppelen. De assistent kan dan meeluisteren met een Teams-gesprek om vervolgens de juiste informatie aan te reiken vanuit de achterliggende systemen. Het leveren van de agent, het leveren van het datalake en de focus en het advies op de beveiliging zijn allemaal onderdelen die NEH kan leveren. Hieruit mogen we vooral meenemen dat de rollen van partijen en de grenzen van oplossingen onduidelijk worden.

NEH zet zich in voor het faciliteren van deze integratie door proactief samen te werken met zowel de corporaties als de leveranciers in de branche. Dit samenwerkingsinitiatief is gericht op het optimaliseren van de kracht en mogelijkheden van alle betrokken partijen, waardoor de effectiviteit en efficiëntie van woningcorporaties significant verhoogd worden. Alleen zo kunnen we de morele verplichting inlossen die we als branche hebben.

NEH heeft ook een innovatief Corporatie VolwassenheidsModel (CVM) ontwikkeld, speciaal ontworpen om woningcorporaties te helpen bij het navigeren door de uitdagingen van digitalisering. Dit model biedt een diepgaand inzicht in de specifieke uitdagingen waarmee medewerkers en afdelingen te maken hebben in het tijdperk van AI en technologische vooruitgang. Met behulp van CVM kunnen corporaties een gefundeerde roadmap opstellen, gericht op het sequentieel implementeren van verbeteringen. Deze verbeteringen zijn niet alleen bedoeld om de productiviteit te verhogen en de samenwerking te intensiveren, maar ook om de communicatie te vereenvoudigen, terwijl de veiligheid en privacy gewaarborgd blijven.

Hoe kunnen corporaties ook in de toekomst digitalisering omarmen en meenemen in hun bedrijfsvoering?
De toekomst van woningcorporaties in het AI-tijdperk is veelbelovend, maar vereist een doordachte aanpak waarbij zowel technologische innovatie als de ontwikkeling van medewerkers centraal staan. Door deze balans te vinden, kunnen woningcorporaties niet alleen overleven, maar ook bloeien in het snel veranderende digitale landschap, terwijl ze tegelijkertijd een meer sociale en betrokken benadering naar buiten brengen.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Theo Scholten