Umbrella: Creëer een band met loyale volgers door relevante content

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Hoe krijgen bepaalde merken het toch voor elkaar; het creëren van een online community en daarmee loyale volgers en klanten. Er zijn een aantal tips die kunnen helpen bij het verkrijgen van een online community. In dit artikel worden deze tips uitgebreid besproken, waarna je weer aan de slag kan met het creëren van online content.

Ken je lezer
Het is allereerst belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Dit is (a) handig zodat je de juiste toon kan gebruiken in je teksten en (b) je kan de onderwerpen aanpassen aan de interesses van de lezer. Het leren kennen van je lezer is dan ook erg belangrijk. Berichten inhoudelijk aanpassen en over onderwerpen schrijven die hen interesseren schept een band en daarmee is de eerste stap in de richting van het creëren van een online community gezet. Kortom, weet voor wie je de content schrijft en pas hier de onderwerpen en je manier van schrijven op aan.

Samen schrijven is leuker
Samen schrijven is leuker en de kans dat je vanuit alle hoeken van het bedrijf content gaat ontvangen wordt ook groter wanneer je samen gaat schrijven. Een bedrijf bestaat vaak uit meerdere afdelingen, meerdere teams die onderwerpen kunnen aandragen of zelfs kunnen helpen bij het schrijven van specifieke content. Daarnaast kost het schrijven veel tijd en daar blijft het niet bij. Een tekst moet worden nagekeken, misschien deels worden herschreven, er moet een afbeelding bij en überhaupt het verzinnen van onderwerpen mogen we ook niet vergeten. Buiten dat is het ook goed om te weten van elkaar wat er speelt en welke informatie goed is om online te delen. Een tip is om een aantal collega’s bij elkaar te roepen om een redactie te vormen. Dit helpt (A) bij het genereren van content en (B) bij het verspreiden van content. Bij het vormen van een redactie is het belangrijk dat ieder teamlid het ook leuk vindt om teksten te schrijven en ze moeten er uiteraard tijd voor hebben. Wanneer de zin en/of tijd ontbreekt, is een alternatief dat zij ideeën aandragen waar teksten over kunnen worden geschreven.

Planning
Het maken van een planning kan helpen met het tijdig aandragen van content, maar ook helpt het rekening te houden met speciale gelegenheden. Door vooruit te denken kan er rekening worden gehouden met bijvoorbeeld de tijd die nodig is om een nieuwsbrief te schrijven, maar ook helpt het voorkomen dat belangrijke momenten worden overgeslagen. Denk hierbij aan bedrijfsborrels, belangrijke prestaties en feestdagen. Het schrijven en delen van content wordt dan niet alleen makkelijker, maar ook leuker. Zelf gebruik ik daar Trello voor. Trello helpt me vooruit denken en plannen. Het is een tool waarin mijn collega’s en ik een kalender beheren en daar allerlei leuke onderwerpen in zetten, relevant om op dat moment over te schrijven. Het helpt me met het behouden van overzicht, maar ook geeft het duidelijk weer waar ik mee bezig ben en wat ik nog moet doen voor een bepaalde periode. Het is te vergelijken met een whiteboard aan de muur waarop allerlei dingen “to do” staan. Het voordeel van Trello is dat je het kan koppelen aan een datum, collega’s kan uitnodigen om input aan te dragen en de voortgang van de verschillende projecten wordt duidelijk weergegeven. Trello kent nog veel meer opties, zeker interessant om eens naar te kijken. Uiteraard moet er ruimte zijn voor spontane acties, maar het hebben van een planning helpt je goed op weg en vooruit denken.

Hoe interessant ben je voor Google
Met het schrijven van online teksten is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop Google bepaalt welke websites er worden getoond bij een zoekopdracht. Google kijkt onder andere naar de woorden in de titel, maar ook naar headers en woorden die vet of schuingedrukt zijn. Belangrijk dus om hier rekening mee te houden wanneer je online content aan het schrijven bent. Een titel moet dus niet alleen de lezer prikkelen, maar ook kernwoorden bevatten waarop de lezer zoekt. Je online vindbaarheid is van belang om op te vallen bij het publiek. Aan te raden is om ook gebruik te maken van tussenkoppen in je teksten en deze ook te voorzien van pakkende titels met belangrijke kernwoorden. Op deze manier worden niet alleen de alinea’s gescheiden van elkaar, maar kun je meer kernwoorden gebruiken waar naar wordt gezocht in Google. In een eerder geschreven artikel worden alle do’s en don’ts besproken bij het opmaken van een artikel.

Bron: Umbrella | Foto: Umbrella