Woningbelang en Aeroscan

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Wanneer je denkt aan een futuristisch, innovatief bedrijf, denk je meestal niet aan een woningcorporatie. De branche heeft een stoffig en traditioneel imago. Een Imago waar Woningbelang zich absoluut niet in kan vinden. De meer dan 4000 woningen in Valkenswaard, Bergeijk en de regio Eindhoven worden sinds vorig jaar door drones in beeld gebracht en in Aespect geïnspecteerd.

We spraken met Henk Snijders van Woningbelang. Henk is, in zijn eigen woorden, de technische man achter de inspecties. Sinds anderhalf jaar werken hij en zijn collega Paul Govers samen met Aeroscan. “Ik geef ze niks anders dan een dikke tien.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met Aeroscan?
“We hebben voor het eerst via samenwerkingsverbanden binnen corporatieland van drone-inspecties gehoord. Eigenlijk hadden we direct het gevoel dat we er iets mee moesten.

Tot dat moment deden we altijd inspecties met buiteninspecteurs. Dat was erg tijdrovend en arbeidsintensief. Alles wat de inspecteurs hadden geconstateerd, moest vanuit de tablets weer omgezet worden in werkbonnen. Eigenlijk loop je dan achter de feiten aan.

Het zou een gemiste kans zijn als we niet eens in het klein een proef zouden doen met Aeroscan.”

Hoe hebben jullie die kleine proef aangepakt?
“We hebben twee projecten gepakt die om verschillende redenen heel goed in de proef zouden passen. Zo hebben we gekozen voor één project met gedateerde woningen waarvan we wisten dat er gebreken zouden worden gevonden, en één project met modernere en jongere woningen.

Het project is intern echt enorm aangeslagen. Nu zijn Paul (de dataman) en ik snel enthousiast als het over innovatie gaat, maar nu zagen we dat het enthousiasme over de 3D-modellen in Aespect zich als een olievlek door het hele bedrijf verspreidde.

De informatie die uit de pilot kwam, hebben we direct gebruikt om het MJOP (Meerjarig Onderhoudsplan) efficiënter mee op te zetten. En daarna hebben we direct nóg een groot complex opgepakt”

Dus, die kleine proef werd direct een stuk groter?
“Ja, dat kun je wel zeggen. Het begon klein, maar daarna wilden we eigenlijk direct doorpakken. We hebben de gegevens vergeleken met de traditionele manier van inspecteren, en ook nauwkeurigheid en meetgegevens naast elkaar gelegd. Vrij kort daarna hebben we besloten om een derde van ons hele portfolio in Aespect te digitaliseren.”

Dat klinkt positief
“Heel positief zelfs! Over alle toepassingen. Je kunt in de digital twin direct zien waar zelf aangebrachte voorzieningen zitten, wat de onderhoudsstaat is en waar gebreken zijn geconstateerd.

Wat ook heel fijn is, is dat Aeroscan zo goed ondersteunt. Voorheen waren er zaken in Aespect waar we elke keer naar moesten zoeken. Kilian en Stefan denken fantastisch mee, en helpen je écht efficiënt werken met het programma.

Tegelijk heb ik het gevoel dat het een wisselwerking is. Zo is Stefan steeds op zoek naar manieren om Aespect te verbeteren. Een tijdje geleden heb ik met hem contact gehad over de mogelijkheid om een klein gebrek direct om te zetten naar een reparatiebon zodat het programma het hele proces ondersteunt. Stefan en Killian zijn echt op zoek naar de stem van de gebruiker. We zien Aespect echt groeien. Soms zelfs met onze suggesties.”

Hoe wordt er verder gereageerd op jullie aanpak?
“We worden door veel andere corporaties aangesproken. Veel andere bedrijven zijn nieuwsgierig naar onze bevinden en vragen zelfs of ze eens mee mogen kijken in Aespect.

Ook de inspecteurs en comakers zijn positief. Foto’s van reparaties worden heel makkelijk toegevoegd, en het MJOP blijft  daardoor actueel. Alles is gewoon goed terug te vinden.

Ook onze bewoners hebben baat bij deze aanpak. We vliegen komend jaar voor de laatste 1500 woningen. Als het aan mij ligt, vliegen we zo vroeg mogelijk, en werken we zo snel mogelijk alles uit. Des te eerder kunnen we aan de slag!

Dankzij Aeroscan zijn we in staat om vooruit te plannen en niet meer achter de feiten aan te lopen. Daardoor zetten we nu meer in op preventie dan op reparatie. Zo voorkomen we dat onze bewoners in de kou staan.”

Hebben de bewoners ook op de drone inspecties gereageerd?
“O ja hoor, dat viel eigenlijk heel positief uit. In het begin waren we bang dat de dronevluchten op veel weerstand zouden stuiten. Dat is enorm meegevallen. Eigenlijk krijgen we bijna nooit klachten.

Ik denk dat dit vooral komt door de communicatie van Aeroscan naar de bewoners. Die is écht uitstekend. Via onze website en een QR code van Aeroscan kunnen de bewoners zien wanneer er gevlogen wordt, en wanneer hun woning wordt geïnspecteerd.

Kilian zorgt ervoor dat alles duidelijk wordt uitgelegd, en dat bewoners de juiste pagina’s op de website weten te vinden. Ook hier wordt echt heel goed meegedacht.”

Hoe zie je de toekomst voor je?
“Ik zie enorm veel mooie mogelijkheden voor drone-inspecties. Ik zou het enorm gaaf vinden als in de toekomst de drone ook sensoren in de dakbedekking kan uitlezen. Dan kun je misschien zelfs wel ingrijpen bij gebreken voor ze klachten opleveren.

Misschien zijn er in de toekomst in Aespect ook wel mogelijkheden met VR-brillen en Artificial Intelligence? Ik zie onze inspecteurs al in virtual reality naar de objecten kijken. Dat zou wel heel bijzonder zijn. Verder zien we veelbelovende ontwikkelingen met het automatisch segmenteren van bouwdelen. Die maken het hele proces nu al efficiënter.”

Bron: Aeroscan, Foto: Woningbelang