CorporatieGids Magazine

19 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 3, 2017 18 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Figuur 1: Welke functionaliteit wordt er aangeboden? Jessie Bekkers - van Rooij Foto: Hans Lebbe Daaruit is een nieuwe missie, visie en focus ontwikkeld en is een organisatiestructuur opgebouwd met minder leidinggevenden en meer zelf-organiserende teams. Allemaal gericht op onze huurders, want daar draait het om in onze klantgedreven en lerende organisatie. Vlammetjes aanwakkeren Kiezen voor zelf-organiserende teams betekent wennen aan eigenaarschap en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Voor de medewerkers én voor de coachende managers. Geïnspireerd door een interessante workshop deelden onlangs twee collega’s vol enthousiasme hun ideeën voor meer klant- gedreven werken. In eerste instantie reageerde de manager dat de voorgestelde suggesties niet begroot waren en dat het niet in het jaarplan paste. De collega’s waren teleurgesteld en meldden dit aan de manager en aan het MT. In de maandelijkse coachingssessie van het MT bespraken we dit voorval. We constateerden dat we als leidinggevenden terugvielen in ons ‘oude’ patroon van denken vanuit financiële kaders en regelgeving. In plaats van het cadeautje van de actief betrokken medewerkers uitpakken en de kansen met elkaar verder onderzoeken, hadden we het vlammetje bijna gedoofd. Terwijl we juist vlammetjes willen aanwakkeren tot vuurtjes. Ondertussen hadden de twee collega’s hun klantgedreven ideeën uitgewerkt in concrete voorstellen. In een open en opbouwend gesprek met de medewerkers en het MT hebben we over en weer onze ervaring en gevoel uitgesproken. En met elkaar direct een van de verbetervoorstellen opgepakt: een structurele aanpak ontwikkelen voor onze werkwijze bij klachten. De kunst van het leren Deze situatie heeft ons geleerd dat leidinggeven in een klantgedreven en lerende organisatie vraagt om bijstellen van eigen denkkaders en kwetsbaar durven zijn. Klantgedreven werken begint bij de medewerkers. Want juist zij weten vaak heel goed waar de klant behoefte aan heeft. Daarom is het zo belangrijk dat wij als leidinggevenden onze positie en eigen denkbeelden loslaten en vooral luisteren, denken in kansen en medewerkers stimuleren en coachen bij het uitwerken van hun ideeën. Dit boort hun potentieel aan en stimuleert hun zelf-organiserende vermogen. Energie Inmiddels werken we nu ruim een half jaar volgens het vernieuwde gedachtengoed en dat geeft veel energie.  Bijvoorbeeld het team klantcontacten dat zelf een aanpak heeft ontwikkeld om zo goed mogelijk beschikbaar en bereikbaar te zijn voor onze huurders. Of het kernteam van collega’s dat via het FITTR-programma activiteiten organiseert voor onze vitaliteit. Met twee keer per dag een workout van één minuut, basket op de parkeerplaats, tafeltennistafel in de kantine en bijna elke week een sportactiviteit direct na het werk. Ruim 70 procent van de medewerkers doet hier met veel plezier actief aan mee. Klantgedreven en lerend werken vraagt om goede collegiale samenwerking en elkaar kennen. Samen sporten levert daar een belangrijke bijdrage aan waardoor we samen steeds beter inhoud kunnen geven aan onze klantgedreven missie. Jessie Bekkers-van Rooij is directeur-bestuurder bij Woonstichting SSW. Deze woningcorporatie zet zich in voor goed, betaalbaar en prettig wonen in D Bilt, Bilthoven, Groenekan, Hollandsche Rading, Maartensdijk en Westbroek. Column Net als veel collega-corporaties, hebben we bij Woonstichting SSW het afgelopen jaar een reorganisatie doorgevoerd. Samen met medewerkers en huurders hebben we nagedacht hoe we zo goed mogelijk inhoud kunnen geven aan ‘de bedoeling’ als woningcorporatie. Lerende organisatie: dus ook een lerend management

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=