CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2021 I 25 24 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto’s: Jan Vredenburg In sommige gevallen gaan woningcorporaties zelf het wiel uitvinden door data te ontsluiten, datastromen te organiseren en visualisaties te maken. Naar onze mening zou een soft- wareleverancier dat deel juist op moeten willen pakken. Dat kunnen ze prima organiseren, onderhouden en aanpassen. En de woningcorporatie zelf zou zich meer moeten willen richten op het zelfredzaam creëren van inzicht, bijvoorbeeld met een gebruiksvriendelijk product als Power BI.” Samenwerken Naast samenwerken met de leverancier, wil Accolade ook de handen ineenslaan met collega-corporaties. Harm: “Binnen de User Group Aareon (UGA) willen we met andere Sonar- gebruikers in gesprek gaan over BI. Door met elkaar kennis te delen kunnen we steeds sneller stappen zetten rondom BI, maar ook scherper krijgen wat we nodig hebben van de techniek. Dat is wat ons betreft essentieel om steeds meer uit BI te halen.” Meer analysetijd De eerste geluiden vanuit Accolade over de nieuwe dashboards zijn erg positief, beaamt Harm: “Zo zijn we bijvoorbeeld begonnen met de ontsluiting van het grootboek. Waar collega’s eerst een aantal werkdagen bezig waren met de ontsluiting en het veel over het op orde krijgen van de inhoud ging, gaat dat nu razendsnel. Zo hebben we sneller inzicht in onze financiële situatie en kunnen we meer analyseren wat we precies zien.” Altijd goed, nooit af De komende periode staat dan ook niet in het teken van het realiseren van meer dashboards, sluit Harm af. “We hebben in het eerste jaar al veertien dashboards neergezet zodat medewerkers vanuit verschillende invalshoeken kunnen zien hoe het gaat. Het komende jaar richten we ons op de beheerfase en willen we collega’s zaken zelf laten oplossen via dashboards, onder andere door dingen zelf aan te passen. Op dit moment hebben 60 – van de in totaal 160 – medewerkers al een BI-licentie, en dat zal alleen maar toenemen. Zo willen we als Accolade steeds meer gebruikmaken van de mogelijk- heden die BI ons biedt, en dit als middel gebruiken om steeds slimmer ons werk te doen. Want, onze dashboards zijn altijd goed, maar nooit af.” Wij zien datakwaliteit als een vraagstuk dat altijd speelt en het best integraal kan worden opgepakt met de vraag om inzicht te verbeteren.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=