CorporatieGids Magazine

JUNI 2022 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Stokkende integratie Dat de Alliantie tegen problemen aanliep bij het toepassen van ICT-innovaties, licht Edwin toe met een voorbeeld: “Bij bijvoorbeeld de inzet van BIM-modellen waren we afhankelijk van de standaarden van leveranciers. Of bij het inzetten van algoritmen die de kans op woonfraude of het doorverhuren van een woning voorspellen waren rigide processen een bottleneck. De innovatie bleek vaak snel gebouwd, maar bij de integratie in het landschap stokte het. Dat kwam omdat je soms wendbaarheid in je systemen nodig hebt die het ERP-systeem niet altijd biedt. Een nieuwe architectuur was daarom voor ons nodig.” Flexibele en rigide processen In deze architectuur kiest de corporatie voor een mix van flexibele en rigide processen, vertelt Edwin: “Samen met mijn collega Daan Wets heb ik aan de basis van de nieuwe architectuur mogen staan. We geloven dat sommige processen moeten draaien zonder problemen of afwijkingen, zoals het prolongatieproces. De Alliantie hoeft hierin niet flexibel te zijn, het moet gewoon werken. Maar in de processen waarin je interactie hebt met een klant of hen regie wilt geven – bijvoorbeeld omdat dit leidt tot hogere tevredenheid – wil je die mogelijkheid wel. We maken daarom in de nieuwe architectuur gebruik van business rules die ons de optie geven om een eindsituatie af te spreken, maar de stappen ernaar toe af te laten hangen van bijvoorbeeld de klant of context.” Kippen in de keuken Edwin noemt het verhuurmutatieproces als voorbeeld: “Stel dat je een woning wilt doorverhuren die vijf jaar geleden is opgeleverd. Dan denk je, die kun je direct doorverhuren. Maar wat als er iemand in heeft gewoond die – en dit is echt gebeurd – vijf jaar kippen in de keuken heeft gehouden? Doordat het huis enorm vies is, kun je het niet direct door- verhuren. Hoe ga je daarmee in het proces om? Dat vraagt om flexibiliteit.” Geen jack of all trades Een ideale ICT-huishouding betekent stabiliteit én flexibiliteit, vervolgt Jacqueline: “Om deze manier van werken te onder- steunen, zijn we op een andere manier naar ons ICT-landschap gaan kijken. Corporaties opereren in drie domeinen: financiën, vastgoed én klantrelaties. Van oudsher worden die allemaal ondersteund door het ERP-systeem, al dan niet met gespecia- liseerde systemen eromheen. Wanneer je echter kiest voor een jack of all trades, gaat dat ten koste van de wendbaarheid omdat je je niet specialiseert. Wij streven naar een expert- systeem voor alle drie de domeinen, echter voor twee domeinen – financiën en vastgoed – kwam Tobias 365 als beste uit de bus in de selectie. Voor ons bevat Tobias 365 de benodigde expertise om deze domeinen te ondersteunen. Tevens is Tobias 365 voor ons in staat om zich conform onze architectuur te gedragen waarbij we wendbaar kunnen zijn waar we dat willen en robuust zijn op de plekken waar dat noodzakelijk is. Voor de relatieprocessen hebben we een los expertsysteem kunnen selecteren. Binnen onze architectuur heeft het ERP een andere rol gekregen: voor ons hoeven niet alle processen te worden ondersteund door het ERP-systeem. Zodra het domein overstijgende processen betreft, stuurt het ERP het proces niet aan. Die aansturing is dan een combinatie van Dynamic Case Management en de integratiehub.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=