CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2022 I 75 74 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Sociale huisvester Opvallend is dat Theo en Edwin niet spreken over huurwo- ningen, maar over ‘normale’ woningen. “Wij zien onszelf namelijk niet als sociale verhuurder, maar als sociale huis- vester,” licht Theo toe. “Dat houdt in dat we vrijwel iedere woning bouwen met de gedachte om deze te verkopen.” Trudo maakt daarbij gebruik van het Slimmer Kopen-model, gaat Edwin verder: “Dat betekent dat we woningen bouwen die na twee jaar huur worden verkocht aan onze doelgroep. Dit doen wij tot een getaxeerde prijs, vastgesteld door een onafhankelijke makelaar. Wij verkopen deze woningen met korting; maximaal 50 procent maar het afgelopen half jaar deden wij dit tegen 30 procent korting. Hierdoor kunnen mensen uit de sociale doelgroep een woning kopen met een inkomen dat normaal gesproken niet toereikend is. Uiteindelijk belandt zo’n 80 procent van de woningen die wij verkopen bij mensen uit deze doelgroep, waarmee wij aan de maatschappelijke vraag om meer sociale koop voldoen.” Volgende stap “Voordat de woningen verkocht worden, verduurzamen wij deze zodat de koper niet zit opgescheept met een gedateerde, ongeïsoleerde woning,” vervolgt Theo. “Vervolgens is de woning van hen en mogen ze ermee doen wat ze willen, zoals het aanbrengen van een nieuwe keuken, badkamer of iets anders. Zodra ze willen verkopen, zijn ze verplicht de woning eerst aan ons aan te bieden. In vrijwel alle gevallen kopen wij de woning terug. Hiervoor gebruiken we een formule waarbij de woning en ZAV’s worden getaxeerd. Zo profiteert de koper van de waardestijging én krijgt deze de mogelijkheid een volgende stap te maken in zijn of haar wooncarrière. Inmiddels is onder de 300.000 euro vrijwel geen woning meer te vinden in Eindhoven, dus dit helpt de doelgroep de stap te maken naar het middensegment.” Belang van gemêleerde wijken Slimmer Kopen is geen nieuw initiatief, legt Edwin uit. “Trudo is hier zo’n twintig jaar geleden mee begonnen. Destijds was het een manier om onze wijken meer te mengen. Er hing een segregatiestigma op ons bezit dat we probeerden te doorbreken. Door op een natuurlijke manier een mix te realiseren tussen koop én huur, willen we de leefbaarheid in onze buurten verbeteren. En dat werkt. Uit cijfers van ABF Research blijkt bijvoorbeeld dat in gemêleerde wijken tot drie keer minder overlast gemeld wordt en de algehele uitstraling en verzorgd- heid ook toeneemt. Natuurlijk komt dit door een combinatie van factoren, maar Slimmer Kopen levert hier zeker een belangrijke bijdrage aan.” Antwoord op de wooncrisis Inmiddels zorgt Slimmer Kopen ook voor andere voordelen, legt Theo uit: “Doordat we de woningen verkopen, beschikken we als corporatie over meer financiële middelen om bij te bouwen. Hierdoor hopen we sneller een antwoord te kunnen geven aan de wooncrisis. Omdat we sociale huisvester zijn, gebruiken we deze investeringskracht overigens niet alleen voor woningen die verkocht worden. We blijven namelijk huurwoningen houden voor bijvoorbeeld vluchtelingen of andere zorgbehoevenden. Slimmer Kopen is dan ook om mensen met een bescheiden inkomen te huisvesten op de manier die het beste bij hen past. Dat zou je niet moeten verdoemen, maar omarmen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=