CorporatieGids Magazine

46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Huurder als focus voor een succesvolle organisatie: Drie ‘Aedes-toppers’ over het geheim achter hun perfecte benchmarkscores Het einde van het jaar betekent op verschillende manieren de balans opmaken. Als daarbij gekeken wordt naar de resultaten van de Aedes-benchmark, vallen drie woningcorporaties in het bijzonder op: De Woonschakel, Wooncompagnie en Het Grootslag. Drie corporaties uit Noord-Holland die in alle vier categorieën – Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid en Onderhoud & Verbetering – een A-score behaalden. CorporatieGids Magazine ging met hen in gesprek en vroeg hen naar de sleutel tot succes. Albert Gieling (De Woonschakel): De mens achter de huurder in het vizier houden De Woonschakel stond vorig jaar ook al in het lijstje met toppers, toen dit magazine hier voor het eerst aandacht aan besteedde. Op de vraag wat het geheim achter constante goede scores is, begint directeur-bestuurder Albert Gieling: “Of het een geheim is weet ik niet, maar wij hebben bewust gekozen om te werken met een grote eigen onderhoudsdienst voor het onderhoud aan onze 6.500 huurwoningen. Naast al het dagelijks onderhoud door tien medewerkers, zijn zeven renovatieteams van twee medewerkers continu bezig met het renoveren van badkamers en keukens. Daarnaast beschikken wij over twee stukadoors die snel ingezet kunnen worden op verzoek van huurders of bij mutatiewoningen. De 24-uurs bereikbaarheidsdienst voor bouwkundige calamiteiten buiten kantoortijden wordt in eigen beheer uitgevoerd. Via de Klant Contact Monitor houden wij doorlopende metingen die met regelmaat geanalyseerd worden om te leren van waarderingen en om processen verder te optimaliseren. Wij zijn bereikbaar voor de klant met drie fysieke kantoren, telefonisch, per e-mail of via een app voor het doorgeven van reparatieverzoeken of meldingen.” Sociale cohesie Volkshuisvestelijk gezien staat de bouw van meer sociale woningen bovenaan de lijst met prioriteiten voor de corporatie uit Medemblik. “Dat is toch onze kerntaak. Een tweede uitdaging vormt de financiering en uitvoering van onderhoud en verduurzaming, om uiteindelijk een energieneutraal woning- bezit te realiseren. Tot slot wil ik ook de leefbaarheid in onze wijken niet onbenoemd laten. De sociale cohesie en verbondenheid in de wijk is door de wettelijke regels rondom passend toewijzen verslechterd. Onze medewerkers krijgen hier dagelijks mee te maken. Of het nu bij de aanpak van overlastzaken of de toewijzing van woningen is, in al deze processen staat de persoonlijke benadering voorop. Dat bepaalt in grote mate ook de waardering van klanten voor onze organisatie. Daarbij kunnen fouten in de praktijk worden gemaakt, maar de wijze waarop organisatie en individuele medewerkers hiermee omgaan is belangrijk in het leer- en kwaliteitsproces.” Regionale overeenkomsten Op de vraag of er een geografische link zit aan het succes van de Benchmark-toppers dit jaar, zegt Albert: “Ik zie in de regio wel overeenkomsten als het gaat om sturen op betaalbaarheid, oog voor de praktische invulling van zaken en focus op de kern waar corporaties voor moeten staan in de samenleving. Dat is echter niet uniek in de sector. Waar ik blij van word, is dat deze drie corporaties vallen in verschillende grootteklassen. In die zin is omvang van de corporatie geen beletsel voor het optimaal presteren in de Aedes-benchmark en het vinden van een juiste balans tussen de verschillende prestatievelden.” Geen koploper, wel slimme volger Het prestatieveld waar Albert het meest trots op is een A-score te halen, is voor de energieprestatie: “Wij werken jaarlijks doelgericht aan de verbetering van de energetische prestaties van ons woningbezit, maar wel met enige nuchter- heid qua kostenbewustheid en comfort voor huurders. De Woonschakel is geen koploper maar wel een slimme volger. Voor 2025 is sprake van een gemiddeld A-label en streven wij ernaar om geen individuele D-, E-, F- of G-labels meer te hebben.” Mens achter de huurder “Om ook in 2023 een topper te blijven is behoud van de snelheid van handelen vanuit onze organisatie én derden bij onderhoudsverzoeken en het in één keer goed uitvoeren van werkzaamheden nodig,” blikt Albert vooruit. “In het

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=