CorporatieGids Magazine

MAART 2023 I 47 mutatieproces en waardering van klanten is soms sprake van een wankel evenwicht. Wel of geen overname van goederen door de nieuwe huurder of het moeten verwijderen van ZAV’s kan al leiden tot een fors lagere waardering. Het behalen van een acht als waardering is voor ons de norm. Wij moeten dan ook bij ieder klantcontact zo goed mogelijk klanten informeren en onze keuzes uitleggen. Dat blijft mensenwerk en van belang is dat onze collega’s ‘de mens achter de huurder blijven zien’. Dan ontstaat veelal de juiste interactie met én waardering van onze klanten.” Hans Kröger (Het Grootslag): Huurders staan op de eerste plaats, en dat willen we zo houden Het Grootslag – verantwoordelijk voor zo’n 3.000 woningen in Wervershoof – is de kleinste topper met een vierdubbele A-score dit jaar. Op de vraag of klein zijn voordelen met zich meebrengt, begint directeur-bestuurder Hans Kröger: “Zeker; de lijnen zijn kort, medewerkers weten elkaar makkelijk te vinden en die onderlinge verbondenheid komt het werk ten goede. Dat geldt ook voor onze bewoners die ons goed weten te bereiken. Het Grootslag weet wat er speelt in de regio en is bekend met de West-Friese cultuur, wat zorgt voor herkenning en verbinding. Een groot pluspunt is dat we samenwerken met andere corporaties binnen West-Friesland – zoals het gezamenlijk aanbieden van woningen – en de woonregio Noord-Holland-Noord.” Kwetsbaar “Dat neemt niet weg dat we op sommige vlakken kwetsbaar zijn. Zeker de kosten worden voor ons in verhouding steeds duurder. De regelgeving wordt ook steeds complexer, wat vraagt om meer professionaliteit en kennis in de organisatie. Versneld verduurzamen, leefbaarheid en betaalbaarheid vraagt om meer intensieve samenwerking en werk binnen de organisatie. Hiermee is het A-label voor bedrijfslasten voor ons straks moeilijker te bereiken, maar dat is ook een bewuste keuze om meer te doen aan duurzaamheid en het bieden van een veilige dienstverlening. Gelukkig hebben we capabele medewerkers in dienst en ondervinden we nog weinig problemen om goede mensen aan te trekken. Veel collega’s geven aan dat vooral het sociale aspect en onze betrokkenheid met de maatschappij iets extra’s toevoegt aan hun werk. Maar ook het feit dat ze beroep kunnen doen op de expertise van bedrijven die voor ons werkzaamheden uitvoeren, is een groot voordeel. Ze onderschrijven onze vorm van dienstverlening waarbij de belangen van onze huurders op de eerste plaats staan.” Regeren is vooruitdenken Vooruitkijkend onderscheidt Hans drie hoofduitdagingen voor Het Grootslag: “Op één staat verduurzamen. Ondanks dat we goed op weg zijn – de helft van onze woningen heeft zonnepanelen, dertig procent een warmtepomp en veertig procent heeft een inductie-aansluiting – is er nog veel te doen. De huidige energiecrisis en klimaatafspraken vragen om versnelling. Toch zal de hele duurzaamheidsoperatie nog jaren in beslag nemen. Omdat regeren vooruitdenken is, hebben we voortijdig warmtepompen en panelen besteld, zodat we dit jaar extra woningen kunnen verduurzamen. Vooral woningen met een hoge energievraag gaan we versneld aanpakken.” “Beschikbaarheid is een ander belangrijk doel. Hoe zorgen we voor voldoende passende sociale huurwoningen? Ook in West-Friesland is een groot tekort aan huurwoningen. Daarom willen we graag bouwen, maar helaas ontbreken er voldoende locaties. Daarnaast hebben we te maken met strenge regelgeving, bezwaren vanuit de omgeving, eisen van de Albert Gieling

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=