ERP-leveranciers corporatiesector aan het woord

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In de krimpende ERP-markt groeit het aantal corporaties dat kiest voor en gebruikmaakt van een ERP-systeem op basis van het Microsoft Cloud Platform. Worden corporaties te afhankelijk van Microsoft? Kunnen alle leveranciers ongeacht hun marktaandeel blijven innoveren en doorontwikkelen? Hoe borgen ERP-leveranciers de toenemende vraag naar wendbaarheid en flexibiliteit? 

CorporatieGids Magazine legde deze vragen voor aan ERP-leveranciers met meer dan één procent marktaandeel in de corporatiesector. Je leest hun antwoorden – indien ontvangen – telkens onder de gestelde vragen en stellingen.

Hoe borgen jullie wendbaarheid en flexibiliteit van jullie ERP-oplossing zodat corporaties innovaties makkelijker kunnen adopteren?
Hero de Klaver (Aareon): Tobias 365 is een cloudoplossing en open voor de buitenwereld, zowel voor andere kennissystemen als voor de innovaties van derden en informatievoorziening. Daarnaast is Aareon continu bezig met het in kaart brengen van innovaties en deze – waar nodig – ook te ondersteunen.

Arabella Bassett (Hercules): Wocas is een modulair systeem waar nieuwe technologie snel toepasbaar is. Voorbeelden zijn de OData API en Data-Driven intelligence.

Rick de Krom (Itris): Waardecreatie is ons doel in de samenwerking met klanten. Als eigenaar van de software kunnen wij snel besluiten nemen in onze ontwikkelings- en beheerprocessen, zonder afhankelijkheid van derden. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn voor Itris dus logisch en die ruimte benutten wij optimaal.

Bartje Meijboom (NCCW): Bij NCCW innoveren we op keuzevrijheid van onze klant. Wij geloven in een stabiele en flexibele ERP-kern die zich makkelijk en standaard laat ontsluiten naar eigen én andere modules en systemen. Hierdoor kunnen we samenwerken met expertsystemen en andere partners om zo gezamenlijk, snel en effectief, tot innovatieve oplossingen voor onze klanten te komen. We hanteren daarbij het Gartner BiModal IT model waarbij we betrouwbaarheid en voorspelbaarheid combineren met innovatie en ontdekking. 

Hermen Joostens (DataBalk): We leven met elkaar in een wereld waarbij moderne applicaties altijd up-to-date zijn, een open en toegankelijk datamodel kennen en daarmee wendbaarheid en flexibiliteit geven om te kunnen innoveren. De architectuur van onze nieuwe oplossing is gemoderniseerd waardoor het Microsoft 365-platform op de juiste wijze is gescheiden van sectorspecifieke software onderdelen. Daardoor is de SaaS-oplossing altijd up-to-date en is de corporatie flexibel en wendbaar om te innoveren.

Friso van Ruiten (Cegeka): Om woningcorporaties in staat te stellen hun actuele en omvangrijke uitdagingen te realiseren, is het van belang een organisatie te faciliteren met moderne en slimme ERP-software die digitaal samenwerken mogelijk maakt. Dit om de verbinding tussen alle betrokken partijen in de markt mogelijk te maken: van huurder tot aannemer tot woningcorporatie. Een open, veilig en gebruikersvriendelijk ERP-systeem is hierbij het fundament. En dan is het belangrijk om te kiezen voor een wendbaar ERP-systeem. Met wendbaarheid bedoelen wij: een systeem dat continu wordt doorontwikkeld en bij de tijd blijft.

Welke innovatie passen jullie al toe in jullie ERP-systeem en wat levert het corporaties op?
Hero de Klaver (Aareon): Tobias kan worden gezien als intelligent ERP (I-ERP). Analytische tools, mogelijkheden voor IoT en het gebruik van big data voor het verbeteren van de klantervaring. In combinatie met de verregaande digitalisering levert dit veel efficiencyvoordeel voor corporaties.

Arabella Bassett (Hercules): Wocas is een best-of-breed oplossing met een volledige API. Voordeel is vrijheid in keuzes voor systemen of eigen apps. We innoveren ook in bestaande functionaliteit. Daarnaast voegen we intelligentie toe door automatisering van processen en sturing op data. WocasOnline is een gebruiksvriendelijke interface welke via low-code oplossingen aan te passen is naar eigen smaak.

Rick de Krom (Itris): Wij hebben een Innovatielab opgezet en investeren fors in het innoveren met en voor de sector. De stabiele kern met data van de corporatie combineren wij met moderne zelflerende processen, die gebaseerd zijn op sectorstandaarden. Moderne technieken, zoals door Gartner benoemd, en (internationale) standaarden passen wij toe. Onze klanten ontwikkelen mee en zien de kansen die nieuwe technieken bieden, waarbij voor hen de huurder centraal staat. Hierdoor is de adoptie van innovatie bij de woningcorporatie geborgd. 

Bartje Meijboom (NCCW): Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid zijn voor ons als water uit de kraan. Dat kunnen wij met onze 50 jaar ervaring in de sector en onze bewezen SaaS-oplossing als geen ander. Met zes releases per jaar, waarbij wij het testen volledig uit handen nemen van de corporaties, voeren we wet- en regelgeving, veranderingen en verbeteringen moeiteloos, snel en efficiënt door.

Hermen Joostens (DataBalk): Belangrijke innovaties op het gebied van Vastgoeddata en CRM. De vastgoed- en verhuureenheden worden in de oplossing logisch gescheiden. Het CRM zorgt voor volledige relatie- en klantprocessen waardoor niet alleen de dienstverlening voor huurders wordt gemoderniseerd maar ook bijvoorbeeld stakeholdermanagement vanuit het CRM plaatsvindt.

Stelling: Corporaties worden te afhankelijk van Microsoft. 
Hero de Klaver (Aareon): Corporaties worden niet te afhankelijk van Microsoft, ze kiezen juist voor Microsoft. Niet alleen om de robuustheid van de systemen, maar ook om de functionaliteit. Hierbij is met name de openheid van belang, zodat andere toepassingen eenvoudig kunnen integreren, bij voorkeur op basis van de VERA-standaarden.

Arabella Bassett (Hercules): Corporaties kiezen voor de standaard programmatuur van Microsoft. Wanneer je met dit standaard product een niche markt wilt ondersteunen, biedt Microsoft minder ruimte voor eigen ontwikkeling en flexibiliteit. Hercules kiest ervoor om te baseren op standaard Microsoft bouwblokken maar wel zelf te ontwikkelen. Hiermee kan de kracht van Microsoft worden ingezet zonder afhankelijk te worden.

Rick de Krom (Itris): De relaties met klanten gaan wij aan voor de lange termijn. Klanten hebben bij ons juist invloed in plaats van een afhankelijkheid. Daar investeren wij in en dat blijven wij doen.

Hermen Joostens (DataBalk): De afhankelijkheid van Microsoft wordt te groot als je vanuit de architectuur te veel verweven bent. Door sectorspecifieke functionaliteiten niet in de Microsoft kern te bouwen, heb je juist meer keuzevrijheid.

Friso van Ruiten (Cegeka): Voor de ontwikkeling van een wendbaar platform voor de woningcorporatiesector maakten wij de strategische keuze voor Microsoft Dynamics. We leveren specifiek voor de vastgoedsector een oplossing als toevoeging op het Dynamics-platform: Dynamics Empire Online. Honderd procent Microsoft Cloud en honderd procent sectorstandaarden zoals RGS, CORA, VERA en DICO. Vandaag de dag kan cloudtechnologie de snelheid en de mogelijkheden van verandering bepalen. Zo profiteren woningcorporaties van alle nieuwe verbeteringen, zowel functioneel als technologisch, zonder deze te moeten implementeren in hun specifieke omgeving.

Stelling: Een marktaandeel van minder dan vijf procent verhuurbare eenheden (vhe) biedt onvoldoende inkomsten voor innovatie en doorontwikkeling van het systeem en de organisatie.
Hero de Klaver (Aareon): Een marktaandeel van vijf procent hoeft niet altijd te betekenen dat er niet doorontwikkeld kan worden. Dit is sterk afhankelijk wat wordt geleverd en of er bijvoorbeeld grote delen van bestaande software worden gebruikt.

Bartje Meijboom (NCCW): Wat ons betreft hangt de mate van innovatie niet samen met het marktaandeel. Wij realiseren innovatie met nieuwe toepassingen en applicaties en via een open API-koppelvlak zodat onze klanten zelf kunnen kiezen welke innovatie het beste bij ze past.

Rick de Krom (Itris): De relaties met klanten gaan wij aan voor de lange termijn. Klanten hebben bij ons juist invloed in plaats van een afhankelijkheid. Daar investeren wij in en dat blijven wij doen.
Hermen Joostens (DataBalk): Klopt, misschien is het zelfs wel tien procent. Maar een markt met te weinig spelers zal leiden tot problemen. De sector zou moeten willen dat er naast de dominante spelers een uitdager en innovator is.

Hero de Klaver is Commercieel Directeur Aareon, Arabella Bassett is accountmanager Hercules, Rick de Krom is Commercieel Directeur Itris, Bartje Meijboom is Managing Director NCCW, Hermen Joostens is Commercieel Manager DataBalk, Friso van Ruiten is Manager Sales & Marketing Cegeka.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Freepik