Het einde van budgetoverschrijdingen bij vastgoedonderhoud?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kosten die niet in de pas lopen met gemaakte prognoses, onverwachte investeringen en verkeerd uitgevallen budgetten. Wie wordt er niet onrustig van? Grip op onderhoudskosten wordt vaak een hele uitdaging omdat er van SVB-strategieën wordt afgeweken en complexbeheerplannen en MJOB ook wijzigen. De oplossing? Zorg voor een goede vertaalslag van SVB-beleid naar het vastgoedonderhoud in de praktijk.

Afkoop niet altijd de oplossing
Omdat niemand blij is met slapeloze nachten en graag de kosten in de pas laat lopen met de begroting, is het afkopen van onderhoud voor een vast bedrag de laatste jaren een ware trend. Veel corporaties hebben het onderhoud voor installaties met contracten afgekocht. De volgende stap die we in de markt zien is het afkopen van reparatieverzoeken (klachtenonderhoud). Op het eerste gezicht lijkt dat ideaal omdat budgetten en daadwerkelijke kosten dichter bij elkaar komen te liggen. De praktijk blijkt weerbarstiger; het levert juist een verschuiving van kosten op. Mutatieonderhoud heeft namelijk een direct gevolg op aansluitend reparatieonderhoud. Denk bijvoorbeeld aan extra kosten voortvloeiend uit verschil in definitie van kwaliteitsniveau. Deze komen bij afkoop op het bordje van de corporatie terug en daarmee ben je weer terug bij af. Actuele data over het vastgoedbezit zijn daarom noodzakelijk voor het opstellen van goede afspraken. Alsmede duidelijke kaders voor wat wel en niet onder de afkoopregeling valt.

Kennis van het bezit en proces
Juist door zelf de regie in handen te nemen, worden de kosten lager. Voorwaarde is wel het hebben van (gedetailleerd) inzicht in de kwaliteit van de complexen. Alleen dan kun je de juiste analyses maken en zijn risico’s inzichtelijk. Dit inzicht krijg je bijvoorbeeld door het hebben van een goede en actuele vastgoedcartotheek. Procesverbeteringen doen op basis van inzichten in de wijze waarop de processen daadwerkelijk uitgevoerd worden, leiden tot het bereiken van de gewenste verbeteringen. Dit vraagt beschikbaarheid van data op complex- en uitvoeringsniveau. 

Integrale benadering
Movin’U ondersteunt woningcorporaties om vanuit een integrale benadering de vastgoedprocessen transparanter, effi ciënter en goedkoper te maken. Dit doen we door de processen te optimaliseren en verdere ketenintegratie te realiseren. Afspraken rondom de gewenste vastgoedkwaliteit en prestaties met de aannemer, een lean en efficiëntere werkwijze en verdere automatisering zijn belangrijke onderdelen in het veranderproces. Inzicht en sturing op het onderhoud en de kosten zorgen voor grip op het vastgoedbeheer. Movin’U levert hiervoor innoverende software en adviseert over verdere procesoptimalisatie. Bent u toe aan het einde van budgetoverschrijdingen? 

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Movin'U de CorporatieGids 2017 te bekijken