Techxx Bright Answers: Unieke oplossingen voor digitalisering processen woningcorporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Techxx en Bright Answers hebben eind 2016 hun digitale krachten gebundeld. Daardoor is volgens directeur Peter Riemens unieke expertise op het gebied van digitalisering voor woningcorporaties ontstaan. Corporaties profiteren nu van digitale oplossingen waarmee ze hun dienstverlening kunnen verbeteren, en klant- en bedrijfsprocessen efficiënter kunnen inrichten.

Daarnaast speelt Techxx Bright Answers met de samensmelting in op de procesuitdagingen waarmee woningcorporaties nu en de komende jaren te maken krijgen. De belangrijkste uitdaging is dat klanten hun zaken online willen regelen, wanneer hen dat uitkomt. Maar denk ook aan ketenintegratie, woningbouwopgaven, kennisbundeling, verduurzaming, vergaande maatschappelijke digitalisering, technologische ontwikkelingen, etc. In dit artikel staat Riemens stil bij de wijze waarop het Rotterdamse bedrijf inspeelt op de ontwikkelingen.

Antwoord op uitdagingen procesautomatisering
Riemens is maar wat trots op de integratie van Techxx in Bright Answers. ‘Bright Answers was al sterk in oplossingen voor digitale dienstverlening door corporaties. Techxx heeft een enorme impuls gegeven aan de expertise en kennis in ons bedrijf.’

Volgens de directeur heeft het vernieuwde bedrijf een unieke propositie voor corporaties op het gebied van procesautomatisering. ‘Corporaties hebben een belangrijke maatschappelijke taak: het bieden van betaalbare huurwoningen voor mensen met een laag inkomen. Van corporaties wordt steeds meer gevraagd. Wij bieden slimme en innovatieve oplossingen voor o.a. digitale dienstverlening, in- en externe communicatie, ketensamenwerking, kennisdeling, en automatisering van bedrijfsprocessen. Daarmee helpen we hen de uitdagingen de baas te kunnen,’ vertelt Riemens.

Ketenintegratie en digitalisering
Dat procesautomatisering loont, blijkt uit de ICT-benchmark Woningcorporaties uitgevoerd door adviesbureau M&I/Partners. Tegenover de stijging van de uitgaven voor procesautomatisering per verhuureenheid (vhe), staat een structurele daling van het aantal medewerkers per vhe. Tegelijkertijd zien we dat ketenintegratie en digitalisering van klant- en werkprocessen een grote vlucht nemen.

Ketenintegratie is zowel een organische ontwikkeling van de afgelopen jaren, als een ontwikkeling die kansen biedt. Kansen om de dienstverlening aan huurders te verbeteren en de samenwerking tussen ketenpartners te bevorderen. Een bijkomend voordeel is dat daardoor uitvoeringskosten omlaag kunnen.

Tegenover een verslaggever van CorporatieMedia zei Business Manager Henk Rakké tijdens het afgelopen Corporatieplein 2017: ‘Betrouwbare en relevante informatie, beheerd in een content- en documentmanagementsysteem, voegt veel waarde toe aan het proces en helpt klanten bij het zelfstandig afhandelen van (aan)vragen en meldingen.’ Om zelfservice in een klantenportaal op brede schaal te kunnen bieden, is de procesautomatisering binnen de gehele keten een voorwaarde.

‘Ons bedrijf is gespecialiseerd in het op een eenvoudige manier verwerken en ontsluiten van informatie uit diverse bedrijfsprocessystemen en in het koppelen van systemen,’ zegt Riemens. ‘Ontsluiten en verwerken doen we bijvoorbeeld met digitale webportalen, zoals klantenportalen, en met documentmanagement-oplossingen. Koppelen doen we met slimme webservice-technologie en andere door onszelf ontwikkelde oplossingen.’

De huurder centraal stellen
De primaire taken van woningcorporaties zijn woningen verhuren en woningen bouwen in de sociale sector. Maar ze doen meer. Ze vervullen een belangrijke maatschappelijke rol in de wijken van Nederlandse gemeenten. Daarvoor werken ze niet alleen met elkaar samen, maar ook met gemeenten, ontwikkelaars, buurtvertegenwoordigers, zorginstellingen, enzovoort.

Bij alles staan de behoeften van hun huurders en woningzoekenden centraal, en de afspraken die ze met gemeenten hebben gemaakt over het woningaanbod, e.d. Riemens volgt de maatschappelijke ontwikkelingen op de voet. ‘Als een van de weinige ICT-bedrijven speelt Techxx Bright Answers snel in op actuele ontwikkelingen. Consumenten worden veeleisender, huurders ook.’

Hij vervolgt: ‘Tegelijkertijd groeit ook de druk om de kosten beperkt te houden. Wij kunnen als geen ander helpen om de dienstverlening aan huurders en woningzoekenden te verbeteren en uitvoeringskosten te verlagen. Het mes van digitalisering en procesautomatisering snijdt aan twee kanten.’

Met een klantenportaal dienstverlening verbeteren
Met een zelfserviceportaal of klantenportaal kunnen woningcorporaties hun dienstverlening verbeteren en processen beter stroomlijnen. Veel klantvragen kunnen met een klantenportaal afgevangen worden. Dat geeft klantcontactcentra en medewerkers lucht.

Riemens: ‘Een klantenportaal of ander soort portaal is een slimme website of webapplicatie waarmee je een klant zaken zelf kan laten regelen of wijzigen. Voor woningcorporaties hebben we bijvoorbeeld het huurdersportaal ontwikkeld. Daarin kunnen huurders veel huurzaken zelf regelen, gegevens wijzigen en huurbetalingen doen.’

Techxx Bright Answers biedt webportalen voor diverse doeleinden, die gecombineerd gebruikt kunnen worden. Zo kun je het huurdersportaal combineren met bijvoorbeeld het woningaanbodportaal en het reparatieverzoekportaal. ‘Het huurdersportaal werkt dan als hoofdingang voor huurders en woningzoekenden. Onze klanten vinden het vooral prettig dat ze deze applicaties naar wens kunnen laten aanpassen. Sommige zaken kunnen ze zelfs zelf aanpassen. We leveren namelijk heel gebruiksvriendelijke CMS- en DMS-oplossingen en we hebben een veelzijdige ontwikkelomgeving met MS SharePoint en Roxen als basis,’ aldus Riemens.

Processen automatiseren met KlantVenster en SharePoint
Volgens Riemens zijn de webportalen toegangspoorten naar processystemen en opgeslagen data. ‘Wij kunnen woningcorporaties ook heel goed helpen bij het stap voor stap automatiseren van hun bedrijfsprocessen. Voor het koppelen van systemen met webapplicaties en webportalen hebben we specifiek voor corporaties KlantVenster ontwikkeld.’

KlantVenster brengt klantinformatie uit systemen bij elkaar om medewerkers te ondersteunen bij het vastleggen, opvolgen en bewaken van klantcontacten. Het switchen tussen applicaties wordt daarmee tot een minimum beperkt. Daarnaast is het systeem een  schakel tussen bronsystemen (bedrijfsprocessystemen en gegevensdatabases) en klant- en medewerkersomgevingen zoals  webportalen, apps, het documentmanagementsysteem (DMS) en het bestuurlijke informatiesysteem. Riemens: ‘Het mooie van KlantVenster is dat het zowel on premise als in de cloud beschikbaar is.’

Tegelijkertijd is KlantVenster volgens de directeur ‘de betrouwbare basis’ voor andere corporatieoplossingen van Techxx Bright Answers. Hij noemt onder andere: E-Archief (DMS), diverse webportalen, de Kennisbank en gedigitaliseerde werkprocessen zoals het Huurmutatieproces. ‘Die oplossingen ontwikkelen we met SharePoint en de Appbuilder’, vervolgt hij.

Alles voor corporaties
Volgens Riemens biedt Techxx Bright Answers alles voor ‘het digitale landschap’ van woningcorporaties. ‘We zitten niet in het vaarwater van de gespecialiseerde ontwikkelaars van bronsystemen.’

‘Wij zijn uniek en onderscheidend in het slim ontsluiten van de bronsystemen via apps en webportalen voor klanten, leveranciers en de interne organisatie. Daarnaast heeft iedere organisatie wel hiaten in het applicatielandschap, die ze moeilijk met leveranciers van bronsystemen kunnen invullen. Of alleen tegen heel hoge kosten. Met onze oplossingen en expertise kunnen we die hiaten tegen aanzienlijk lagere kosten opvullen,’ zegt Riemens.

Ook voor corporate website en intranet
Bij digitalisering horen ook een corporate website en intranet. Riemens: ‘Voor allerlei bedrijven en overheidsorganisaties hebben we de websites en het intranet gebouwd. Zo hebben we voor PreWonen en Ons Huis Apeldoorn recent een mobile first responsive website gebouwd, waardoor ze hun huurders weer beter van dienst kunnen zijn. Dit voorjaar hebben we de nieuwe website van Rotterdam opgeleverd, tot grote tevredenheid van de gemeente en haar inwoners.’

Deze projecten waren voor Techxx Bright Answers testcases na de fusie. ‘Daarin is de gebundelde kracht van Techxx en Bright Answers geweldig tot zijn recht gekomen’, sluit een trotse en tevreden Riemens af.

Bron: Techxx Bright Answers

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Techxx Bright Answers te bekijken