Tim Standhart (Woonmeij): Samenwerken met collega-corporaties om gebruik te maken van elkaars expertise

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Door digitalisering en innovatie is het speelveld voor woningcorporaties de laatste jaren erg veranderd. Hoe houd je als kleine corporatie deze veranderingen zo goed als mogelijk bij, en zorg je voor een moderne bedrijfsvoering? CorporatieGids Magazine sprak daarover met I&A Specialist Tim Standhart van Woonmeij.

Woonmeij opereert in de gemeenten Meierijstad en Sint-Michielsgestel, en beheert daar ruim 5.000 woningen. Op de vraag wat momenteel de belangrijkste uitdagingen zijn voor de Brabanders rondom I&A, vertelt Tim: “We zijn onder andere bezig met het neerzetten van een actieve beheerorganisatie. We willen zorgen dat de processen en rollen voor proceseigenaren en -beheerders duidelijk zijn en mensen in die rol het gereedschap hebben om hier invulling aan te geven. Een actieve beheerorganisatie is een investering vanuit de organisatie, maar levert veel op voor zowel Woonmeij als de huurder.”

Data op orde
“Daarnaast zijn we hard bezig met het op orde krijgen van onze data. Om inzicht te krijgen in het verleden en heden en te kunnen sturen op de toekomst, is het belangrijk aan de voorkant te investeren in de betrouwbaarheid van onze gegevens. Denk daarbij aan het vaststellen welke data je beschikbaar wilt hebben, wat ervoor nodig is om te kunnen zeggen dat data volledig zijn en wanneer je kunt bepalen dat data van goede kwaliteit zijn.”

Samenwerkingsverband
Volgens Tim is het voor een kleine corporatie niet per se lastig om de ontwikkelingen op het gebied van ICT bij te benen. “Je moet alleen wel goed nadenken door wie je je wilt laten informeren en welke samenwerkingsverbanden je wilt hebben. Zo heeft Woonmeij zich aangesloten bij een ICT-platform met zeven andere Brabantse corporaties. Binnen dit platform delen we kennis over actuele ICT-vraagstukken, en als we ergens vastzitten blijkt er altijd wel een corporatie te zijn die al ervaring heeft op een bepaald gebied.”

Gemeenschappelijke deler
Twee jaar geleden kozen de corporaties binnen het samenwerkingsplatform voor hetzelfde ERP-systeem: ViewPoint van Itris. “Het idee is om naast kennis te delen ook elkaar inzicht te geven in komende ontwikkelingen – zowel van de corporatie als daarbuiten – vraagstukken te behandelen waar we als corporatie mee zitten en uiteraard onze gemeenschappelijke deler ViewPoint te bespreken. Binnen het platform vindt eenmaal in de zes weken overleg plaats en kunnen we elkaar input geven wanneer we op een bepaald I&A-onderwerp vastzitten.”

Geen moeten
In de samenwerking worden de deelnemers niet verplicht voor dezelfde systemen te kiezen, legt Tim uit. “We hebben geen ‘moet’-variant binnen onze samenwerking. Maar vaak zie je toch dat wanneer je een besluit neemt iets verder uit te zoeken, andere corporaties wel willen aanhaken. Het levert immers voor iedereen veel voordeel op wanneer je gezamenlijk een keuze maakt.”

Eén partij, tenzij
Op de vraag wat volgens Tim de essentie is van ICT bij woningcorporaties, zegt hij: “ICT moet simpelweg doen waarvoor het bedoeld is. Woonmeij past daarbij de ‘one stop shop – tenzij’-strategie toe. Dat houdt in dat we zoveel mogelijk proberen te kiezen voor één leverancier tenzij we daardoor in de knel komen. Het belangrijkste blijft dat de techniek ondersteunend is aan onze processen en medewerkers.”

Veranderende rol
Woonmeij heeft onlangs ook het beheer van haar ICT-infrastructuur uitbesteed aan NEH. Volgens Tim is dat een logische stap voorwaarts. “Je ziet al jaren dat de traditionele ICT-afdeling binnen de corporatie is verschoven naar een ICT-beheerder waar vaak ook de eerste lijn helpdesk zit. Dat betekent overigens niet dat I&A verdwijnt, maar dat de rol hiervan verandert. Zo zullen I&A-medewerkers tijd besteden aan gebruikersvragen die op locatie spelen, zoals een device wat niet goed werkt of na vervanging opnieuw ingesteld moet worden. Ook zaken als het inrichten van een fysieke of online werkplek vallen hieronder. Anderzijds zal I&A steeds meer een adviserende rol binnen de beheerorganisatie innemen als het gaat om de te gebruiken applicaties, en is het onze verantwoordelijkheid een algemeen overzicht te houden op de ICT-infrastructuur van onze organisatie.”

Geen pionier
Inspelen op innovatie zal hierdoor makkelijker worden. “We willen daarbij niet optreden als pionier of pilotklant wat wellicht haperende systemen of ontevreden werknemers en huurders met zich meebrengt. Het belangrijkste voor Woonmeij is dat je innoveert en er tegelijkertijd voor zorgt dat de organisatie blijft werken en betrouwbaar is.”

ICT-landschap mee-ontwikkelen
“De komende jaren zullen onderwerpen als Office 365, het op orde krijgen en houden van data en het verbeteren van de databeschikbaarheid een steeds grotere rol gaan spelen binnen onze organisatie,” sluit Tim af. “Dit zal gevolgen hebben voor processen, systemen en medewerkers. De komende jaren wordt het voor ons zaak om te kijken hoe wij het ICT-landschap zo kunnen inrichten zodat hier zo goed mogelijk op kunnen inspelen. Samenwerken met onze collega-corporaties zal daarbij onontbeerlijk zijn.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Ellis Rijkers